DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode (Generelt)

af Gæst42, tirsdag 08. september, 2020, 18:53 (21 dage siden) @ Gæst42

DB Cargo har i dag indgået en rammeaftale med Siemens om levering af op til 400 Vectron Dual Mode der kan køre på strøm fra overledninger men også på diesel. I rammeaftalen er der en fast ordre på 100 lokomotiver, der skal leveres fra 2023.

Mon ikke der er en rimelig høj sandsynlighed for at nogle af disse lokomotiver vil blive indsat i Danmark også? De egner sig jo godt til de steder hvor kortere eller længere strækninger ikke er elektrificeret, som eksempelvis Aalborg-Aalborg Øst eller på firmaspor og godsterminaler. At man har valgt Dual Mode med dieselmotor gør også at rækkevidden er lang i forhold til normalt last-mile batteri.


Hvis man ellers skal tro Wiki ( https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron ) så er diesel delen på dualmode lige så stærk som den rene diesel (DE). Så det vil nok ikke kun bruges på Aalborg - Aalborg Øst, men hele vejen Fredericia - Aalborg Øst.

Den er ikke lige så stærk som Stadlers EURODUAL, men nok også en del billigere.

Jeg retter lige mig selv, nedenfor fremgår det at DB's version kun får 950kW når den køre på diesel:
https://www.railjournal.com/locomotives/db-cargo-awards-siemens-400-bi-mode-locomotive-...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen