Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB litra Ag i 1984 (foto & scan)

af Niels Munch, 5/5 2011, 15:44 (4749 dage siden) @ andersj

Hvordan var disse vogne indrettet, og hvorfor mon den har så små vinduer ift. fx. A?

Kære Anders,

Den generation af helsvejste stålpersonvogne, der blev konstrueret i 1937-38 og bygget frem til 1960 (typisk repræsenteret ved Ac og Cc), havde alle samme størrelse delte vinduer, som stærkt medvirkede til vognenes karakteristiske udseende.

Se her et foto af en Ac fra 1938:

[image]

fra artiklen "Knutzens personvogne" her på sitet.

Trods forskellige ombygninger og moderniseringer i tidens løb, var det kun de nævnte 8 Ag-vogne, der fik vinduer med alu-rammer, p.g.a. vognkassens struktur tilpasset de oprindelige vinduesstørrelse.

Først med indførelse af "UIC-vognene" af A- og B-typen m.fl. blev vinduer med alu-rammer i "moderne" størrelse ny standard. Af- og Bf-vognene må i den forbindelse opfattes som "overgangsfænomener".

Ac/Ah/Ag-vogne var hele deres levetid 1. kl. sidegangsvogne med 6 pl. pr. kupé, hvor interiøret var holdt i mørke træsorter.

Ac nr. 42 er bevaret på Jernbanemuseet.

Håber, det kastede lys over sagen.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak