Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere Metro til Kbh

af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/5 2011, 17:52 (4749 dage siden) @ Svend

Pinligt! For de samme penge kunne Storkøbenhavn plastres til med letbaner og sporvogne indenfor en 10-15 år. Det ville virkelig styrke den kollektive trafik og ikke som nogle få yderligere forkølede metrolinier uden ordentlig fladedækning engang ud i fremtiden med den usikkerhed hvordan hele transportsektoren udvikler sig m.m., m.m.
Og som en meget væsentlig sidegevinst er erfaringerne fra udlandet, at hvis man seriøst ønsker bilerne ud af byen er sporvogne den ultimative løsning med rene sporvognsgader forbeholdt sporvogne, cyklister og fodgængere. At få den kollektive trafik under jorden gør kun at der bliver mere plads til bilerne på overfladen!
Sporvogne giver en by identitet viser også erfaringer fra udlandet.
Dem i dette Forum der er medlem af SHS kan bare se sidste nummer af "BYtrafik" hvor som i næsten hvert nummer den ene by efter den anden lines op med sporvejsudvidelser eller hele nyanlæg.
Den moderne sporvogn/letbane kan på en gang alt det andre kollektive trafikmidler kan hver for sig. Bl.a. er sporvogne/letbaner meget enkle at udvide/omlægge, hvorimod en metro nu engang ligger hvor den ligger og er meget vanskelig at tilpasse ændrede forhold.
Men det er så dansk at vi "kan selv".
Kun få steder i udlandet bygges der metro, og det er i de fleste tilfælde fordi sporvognene er blevet så stor en succes, at der ikke er mere kapacitet i gaderne!!

Osv, osv, osv., men nu er det sengetid!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak