Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er det Masnedsund? (Billedegætterier)

af Steff, 12/11 2020, 09:00 (1261 dage siden) @ UTJ

Go´morn

Det med at det ikke var Busse der konstruerede de fire lokomotiver til KSB 1 - 4 er er jeg ikke helt enig i. Bl.a. på baggrund af alle de senere skriverier om "tvangsovertagelsen" af lokomotiverne. DSB SKULLE købe de fire lokomotiver som de kendte i forvejen hos DSB Maskinafdeling.
Rent umiddelbart kan jeg her og nu kun henvise til "KSB-DSB, Slangerupbanen-Hareskovbanen", af P. Thomassen, 1981 side 128 hvor er anført:

"DSB overmaskiningeniør O. Busse (den yngre) fik til opgave at konstruere de 4 togmaskiner til KSB, som der blev så megen blæst om. De blev byggede hos ..........

Staten var jo også inde over bl.a. København L ved Wenck.

Lokomotiverne var godt nok udstyrede med Heusingerstyring som Busse normalt ikke anvendte. Og så er der jo den usikkerhed i nogle af forfatterens "statements" bl.a. vedr. arkitekter på banens stationer mv., der kan give tvivl.

Jeg KUNNE forestille mig, at lokomotiverne er konstruerede på Maskinafdelings konstruktionskontor hvor Busse var Direktør, hvor under hans ansvar, men muligvis ikke pen og lineal.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak