Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DJK - for 50 år siden - i Hillerød (8 fotos)

af Niels Munch, 9/5 2011, 10:39 (4739 dage siden)

Kære alle,

Ja, jeg ved godt, jeg er et par dage for sent på den; jeg havde blot ikke tid i weekenden. Men søndag, den 7. maj 1961 kastede jeg mig på cyklen og kørte de 26 km fra Buddinge til Hillerød for at overvære ankomsten dér af DJKs første damplokomotiver!

Der var tale om ØSJS nr. 6 (Stålvalseværkets nr. 2) samt Stålvalseværkets smalsporlokomotiv nr. 6. Begge var overdraget til DJK af Stålvalseværket i Frederiksværk, hvorfra de med ØSJS nr. 6 som togmaskine forspændt HFHJ K 328, hvorpå det lille damplokomotiv var læsset, kørte til Hillerød. Billederne taler vist for sig selv - dog ses det ikke, at der "strømmer damp ud alle de forkerte steder":

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Motorvognen, der måtte vige pladsen i remisen, var GDS M 3. Opmærksomme/indviede læsere genkender måske Peer Thomasse, Mogens Bruun og Arne Skjødt på billederne?

ØSJS nr. 6 fortsatte senere - stadig for egen damp - til Roskilde remise. DJK skrev senere på året i Foreningsmeddelelser M 5/61 - September 1961:

"DJK nr. 1 (tidligere ØSJS nr.6) er af Stålvalseværket i Frederiksværk overladt DJK til evt. brug. DSB har beredvilligt givet det husly i Roskilde; hertil ankom det efter en tur, de implicerede sent vil glemme. Efter at nogle af vore mest aktive medlemmer havde ofret et koloasalt arbejde, først i Frederiksværk og senere i Hillerød, på at gøre det køreklart, kørte det ved egen kraft først Frederiksværk-Hillerød og senere Hillerød-Roskilde. Det har desværre vist sig, at maskinen er i en sådan forfatning, at det ligger langt uden for mulighedernes grænse at istandsætte den tilstrækkeligt til at blive godkendt, og da den ikke har store chancer for at bestå den lovbefalede trykprøve næste år, må DJK nøjes med at oppudse den og vedligeholde den udvendigt. DJK nr. 2, der stammede fra Hammersholt teglværk (Orenstein 1915, 900 mm), blev før DJKs start overladt den daværende veteranbanekomite af Stålvalseværket. Da de første veteranbaneplaner (kørsel på teglværksbaner) ikke lod sig realisere, og maskinen ikke kan gøres køreklar, har den kun interesse som museumsgenstand. DJK har ingen mulighed for at bekoste noget på den, ej heller noget sted at anbringe den, og den kørtes herefter tilbage til Frederiksværk."

Mig bekendt røg det smalsporede lokomotiv i suppegryden; men ØSJS nr. 6 kom til ære og værdighed mange år senere, bl.a. på Østbanen, hvor det i 1994 som nyistandsat var med til at markere Østbanens 115- og Faxe Jernbanes 130-års jubilæer:

[image]
ØSJS nr. 6 i Hårlev, den 03.09.1994 (nm).

ØSJK kørte tilbringertog Køge-Hårlev t/r, og DJK kørte damptog Fakse Lp.-Hårlev-Rødvig t/r.

Denne lille beretning rundes af med mit første billde af ØSJS nr. 6 i valseværkets tjeneste, nemlig som udstillingsobjekt på Frederiksværk Station under DJKs udflugt på HFHJ den 18.09.1960:

[image]
Stålvalseværkets nr. 2 (ØSJS nr. 6) i Frederiksværk, 18.09.1960 (nm).

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak