Rullende landevej Høje Tåstrup-Taulov (Trafikpolitik)

af My1202, mandag 04. januar, 2021, 18:22 (101 dage siden) @ Ove N.

Til orientering så blev der ca 1 år inden Storebæltsforbindelsen blev taget i brug udfærdiget et beslutningsoplæg vedr etablering af rullende landevej mellem Tåstrup og Taulov!

Iden med projektet var at skabe et pendultog med faste, hurtige forbindelser mellem ovennævnte terminaler for transport af lastbiler/løstrailere. Formålet var at skabe et forretningsmæssig alternativ til den eksisterende bane- og landevejstransport.

Shuttletoget skulle bestå af 2 togstammer af 31 vogne i 253 dage om året med 5 ture pr dag.

Projektet krævede to lok med en trækevne på 2000 tons. Herudover skulle der anvendes 66 lavtbyggede jernbanevogne.

Kunderne ville primært bestå af store private vognmænd og speditører med en betydelig transport over Storebælt og med en organisation i begge dele af landet. Udover chaufførtiden sparede vognmanden udgifter til brændstof, dæk, vedligeholdelse i f m kørsel af de 180 km mellem Tåstrup og Taulov. Samtidig blev kunden uafhængig af hastighedsgrænser og køre-hviletidsbestemmelser.

Samfundet ville med projektet spare en betydelig miljøbelastning og på det tidspunkt ved 100 % udnyttelse have sparet kørsel med ca 75.000 lastvogne om året!

Desværre blev projektet ikke til noget, men i dag var det oplagt!! Tæl bare lastbilerne når I kører!

For rigtige tognørder er det ikke interessant.
Det er tvang, det er dyrt, det slider meget mere end en lommevogn.
Men det ville være en oplagt måde at få gods over på skinnerne.


Har været behandlet her:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=68886

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker


3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen