ICE1 og andet DB (Generelt)

af andersj @, Aalborg, mandag 08. marts, 2021, 12:28 (43 dage siden) @ Bent Jensen

Tak Niels det er mig der har sovet i timen da jev læste den artikel du henviser til, jeg finder selv ud.
Men det andet spørgsmål om togsæt eller ikke togsæt står stadig åben. Med venlig hilsen Bent Jensen

Det er de enkelte delstater der har ansvaret for regionaltrafikken og det er også dem der bestemmer. Jeg har ikke læst nogle steder om et decideret forbud mod lokomotivtrukne tog, men der er en tendens til at togsæt er et krav fra delstaterne i flere og flere udbud af forskellige årsager.
En af årsagerne er at togsæt er mere fleksible hen over dagen, hvor det er let at koble et ekstra togsæt af og på så man ikke buldrer afsted med myldretidskapacitet på 7 dobbeltdækkervogne mandag aften. En anden årsag er at man flere og flere steder indfører driftskoblinger, hvor tog fra forskellige destinationer kobles. Eksempelvis tog fra Flensburg og Kiel kobles i Neumünster inden de fortsætter til Hamburg.
En sidste årsag er nok også at udbuddet af lokomotivtrukne tog er begrænset i forhold til togsæt.

Hvad lufthavnstoget i Berlin angår så kommer BR 147'erne fra Baden Württemberg hvor en del lokomotivtrukne tog de sidste par år er erstattet af togsæt. Dobbeltdækkervognene er også brugte.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker


DSB MY1142

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen