Ministeren om jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Niels Bak, tirsdag 04. maj, 2021, 13:13 (4 dage siden) @ Jens Hansen

Ministeren vil på ingen måde forklare det oplæg som regeringen har forelagt;

"Jeg vil dog af hensyn til en igangværende forhandlinger hverken komme ind på de konkrete projekter eller konkrete køreplaner".

Måske kan han faktisk slet ikke?

Så vi havner i samme situation som altid, at der bliver truffet nogle beslutninger på et grundlag, som måske, måske ikke er rigtigt. Og hvilke mål der skal opfyldes svæver også i vinden - "vi vil styrke den kollektive trafik" - bla. bla. bla....

JH

Noget af det er Engelbrechts stil, men hele atmosfæren omkring togfonden er ret giftig, så det er nok også ret klogt af ham at holde mund. Forligspartierne holder fast på at der ikke kan ændres et komma uden de alle tilslutter sig - se Billundbanen fx. hvor flere af dem har været ude og give ham slag for at lægge op til at aflyse den uden at aftale det med dem først.

Samtidig er togfonden pillet ud af infrastrukturforhandlingerne, for de borgerlige vil slet ikke høre om den. Det må de røde selv ligge og rode med, og så kan de lave et bredt astfaltforlig uden at være bundet af jernbanedelen, hvis de skulle få regeringsmagten tilbage. Så i stedet har Engelbrecht efter pres fra forligspartnerne indkaldt til parallelle togfondsforhandlinger.

Så ligegyldigt, hvad han tænker om Vejle Fjord, så skal han ikke have mere klinket, før der er slået søm i en ny aftale med dem. Det skal dog også bemærkes, at modstanden mod Vejle Fjord-forbindelsen mest kommer fra DF og andre borgerlige. Og de har smækket sig selv uden for døren ved nu på tiende år at være sure over togfondsforliget (og DF ved at forlade det). Så det er nok mere rækkefølgen af projekter og udformningen der er til diskussion end om den fortsat er på programmet til at blive til noget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen