Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen kommenterer "Infrastrukturplan 2035" (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 11:30 (1036 dage siden) @ Poul Brandt

Der er umiddelbart fem ting i Infrastrukturaftalen, der passer fint ind i den senere diskussion om en Kattegatforbindelse:

1: Ny Bane Aarhus - Silkeborg
2: Kortere rejsetid Viborg - Aarhus (der kan rumme en shunt syd for Langå)
3: Elektrificering til Kalundborg.
4: Togfonden består med Aarhus - Hovedgård
5: Batteritogsinfrastruktur i Jylland

Der tegner sig mulighed for en lettere tilpasset linjeføring for en Kattegatforbindelse, hvor man kommer udenom Røsnæs og Natura200 områderne. På Sjælland lugter det ret meget af en Kalundborg - Fjenneslev forbindelse med en ny station i Kalundborg, hvor Nordvestbanen kan tilsluttes. Hermed "kan" man køre:
Hurtige tog København - Aarhus hver halve time - skiftevis til Aalborg og Herning/Viborg-Struer.
Det "bagvedliggende Intercity system" (hvortil DSBs nye tog er særdeles velegnede) med to Intercity linjer fra København til Aarhus (og videre i Jylland): En linje København - Roskilde - Holbæk - Kalundborg og en anden København - Køge Nord - Ringsted - Kalundborg.

Dvs at Kattegatforbindelsens umiddelbare problem med at jernbanen er for dyr og samfundsværdien heraf er for lav, kan imødekommes ved at:
De hurtige tog ikke ender i Aarhus, men kører til Herning, Struer og Aalborg (vi snakker 1½ time til Silkeborg, Bjerringbro og Hobro og To timer til Herning, Skive og Aalborg)
De "langsommere" Intercity tog dækker både Roskilde, Holbæk, Køge og Ringsted.
Jernbanen på Sjælland bliver billigere via Fjenneslev
(...og så er der stadig ideen om at lave en forbindelse i Ringsted fra Fjenneslev mod Næstved, så man kan komme hurtigt fra Aarhus til Berlin, München, Prag og ROm (med TEE 2.0 kan man køre fra Aarhus om morgenen og være i Rom om aftenen) - hvilketkan åbne op for EU tilskud...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak