Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hydrogen strategy says electrification is the best option... (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/8 2021, 09:42 (980 dage siden) @ andersj


Det er nok mere relevant at kigge på energiforbrug end antallet af tog. Lokalbanerne har jo typisk lave hastigheder og små lette togsæt, hvor energiforbruget er tilsvarende lavt. Men har man en strækning til 200 km/t eller en strækning med meget godstrafik så er energiforbruget for højt til batterier.

Ikke nødvendigvis - der er andre steder, hvor det kan være smart at undlade køreledningsanlæg - eksempelvis på en høj Kattegatbro. Men man skal huske at batteritog i den nuværende bølge er drevet af ønsket om emissionsfrie tog på sidebanerne i Tyskland og Frankrig, så derfor sættes der typisk batterier på de elektriske regionaltogsprodukter, der har vægtkapacitet til det. Strækninger med 200 km.t er jo typisk elektrificeret i de fleste lande. Vægtkapaciteten på det oprindelige el-tog sætter begrænsningen for hvor meget effekt/rækkevidde du kan sætte på. Derfor skal tog til eksempelvis Fredericia - Frederikshavn på batteridrift være forholdsvis lange, og dit energiforbrug under køreledninger stiger, fordi toget bliver tungere.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak