Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/1 2022, 21:52 (829 dage siden)

Formedelst bygningen af en tunnel under banen var strkn. 880 (Godsforbindelsesbanen) her i weekenden afbrudt.

Det så ud til at gå fint. Fra nærmeste "lokation med sporskifter" Flintholm lave del kunne S-togene køre ud ad skiftevis det ene og det andet hovedspor og nå helt til Fuglebakken hvor de så vendte. Minimal strækning med togbusser.

Men det gav jo så lige en uventet udfordring på mellemliggende standsningssteder med sideliggende perroner som Grøndal hvor det kan være surt show at befinde sig på den "forkerte" perron og skulle skynde sig udenom.

Måske derfor at Metroen er udført med midtliggende perroner.

Håber at fremtidige projekter til ombygning også kommer til at omfatte ombygning af standsningssteder med sideliggende til midtliggende perron.

Det kunne se ud som Danshøj lave del er forberedt for det. Medens det ikke ser ud til at det kommende standsningssted på København Syd får midtliggende perron

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak