Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen (Generelt)

af Svend, 10/2 2022, 11:11 (1070 dage siden) @ thomastog

Hej

Der er tidligere blevet debatteret her på forum hvilke fordele de nye signalsystemer giver i forhold til de gamle.

Lige for tiden mener jeg, at man kan se en klar fordel ved det nye signalsystem på S-banen: Med det gamle system kunne man køre enkeltsporsdrift mellem Hovedbanegården og Østerport med én linje i 20 minutters drift. I øjeblikket køres der om aftenen 20 minutters drift med 2 linjer på enkeltspor igennem "røret". Ganske vist kører de to linjer lige i halen af hinanden, men alligevel; så undgår flere passagerer at skulle skifte tog, hvis de skal igennem det centrale afsnit af S-banen.


Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.

...endda flydende blok (der findes ikke længere blokafsnit)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak