Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalfejl (Generelt)

af Banemanden, 21/2 2022, 16:30 (962 dage siden) @ Peter

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...

Rent retorisk, ER signalfejl en fortid. Der findes ikke signaler i CBTC, men som signalsystem kan der være fejl på akseltællere, sporskifter eller, som det især var da Nordbanen åbnede som første cbtc strækning, togfejl. Det er gamle tog og de opfører sig ikke altid som systemet kunne ønske. Hvilket også er logisk nok, når toget ikke er bygget til systemet.

Da jeg i sin tid sad ved s-tog var det akseltællerne og togene der forårsagede langt de fleste fejl.

Grunden til man stadig siger signalfejl, rent kommunikativt, er aftalt med blandt andet de daværende (og sikkert også et par nuværende) pendlerepræsentanter på S-banen der forlangte simple og klare budskaber når noget slog fejl. At man så har fulgt det ønske så tæt, tjah, det kan man jo godt tygge lidt på rigtigheden af. Men jeg har også altid syntes, det var overkill at skulle give en uddybet forklaring om hvad et sporskifte fejler i højttalerne - det er jo ikke det folk vil vide. Folk vil vide, hvornår det første tog kommer.

I øvrigt har man på M3/M4 også CBTC og der er ordet “signalfejl” aldrig blevet brugt. Til gengæld er der en række andre fejl som med jævne mellemrum dukker op, som altid bliver beskrevet som teknisk fejl. En fejl på er wifi-kabel er lidt svært at kommunikere ud, så folk forstår det og så kommunikationen også er relevant.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak