Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Re 5843 i forkert spor i holbæk. (Jernbanen i dag)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 16/6 2011, 17:41 (4700 dage siden)

Jeg havde en noget pudsig tur hjem med toget idag.

Under indkørslen til holbæk, efter det obligatoriske stop (hvor der telefoneres til FC), blev toget efter kort kørsel nødbremset.
Dernæst kunne man mærke at bremserne blev lettet, og toget forsøgt trillet baglæns, da vi gik i stå under baglæns trilningen, forsøgtes der med traktion at blive bakket, efter en kort bakning, stoppede vi igen, og der blev over togets højtalere fortalt at vi var kommet i forkert spor under indkørsel, og at vi derfor måtte bakke, for at komme i det rigtige spor.
Under denne udmælding, kunne man høre at toget blev lukket ned (aircondition stoppede, toget blev helt stille, men da jeg sad i næstbageste vogn, kunne jeg ikke høre om lokomotivet også blev slukket).
Derefter bakkede vi lidt igen, (eller, kørte tilbage, da lokoføren nu havde nået den anden ende af toget), lidt efter vi havde standset igen, sås lokoføreren gående i nabosporet (mellem skinnerne), mod lokomotivet. Herefter kørte vi igen mod holbæk, bremsede igen hårdt (føltes som nødbremsning, men det er svært at mærke ved lave hastighedder), og efter et kort ophold kørte vi til holbæk i det korrekte spor.
Hele sceancen gav ca 15 minutters forsinkelse, men efter holbæk blev der kørt godt til, så vi hentede en del hjem igen, og var således kun ca 8-9 minutter forskinket i svebølle.

Denne oplevelse fik mig til at tænke på en del.
For det første undrede jeg mig over, om der var noget i togkaffen, for situationen virkede lidt uden for det sædvanlige.
Dernæst, så kom jeg til at tænke på at jeg ikke helt ved hvordan trafikken (og sporskifterne) omkring holbæk styres.
Jeg ved at de telefonere ved i-signalerne, og jeg ved at en del sporskiftere er aflåst.
I TIB ses linjerne tegnet som tynde (dvs. ikke i fed), men, hvordan styres sporskifterne lige efter i signalete (fra vipperødretningen).
Som passager og tognørd, tænker jeg at nogle jernbaneregler må have været overtrådt, eller i al fald må der have været nogle uhænsigtsmæssighedder, men jeg er ikke sikker, så jeg tænker lidt på om det mon er en tur man kan komme til at læse om i havari-rapporterne?

Derudoer, tænker jeg om jeg kan få jeres takner på situationen?
Mvh Rasmus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak