Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Valby 1967 (Generelt)

af Georg Schmidt, 1/8 2011, 00:13 (4661 dage siden) @ Svend

Når man ser Svends herlige billeder af E 978 i Valby, kommer minderne jo frem. I 1956 var noget familie flyttet ind i højhuset Agerkær i Rødovre (det der skal rives ned) ca halvejs oppe. Træerne på nordsiden af banen hen mod Brøndbyøster station var jo først lige plantet, så der var var fri udsigt til banen.

Det så flot ud når E-maskinerne kom strygende ind mod byen med de internationele tog. Det virkede som om E'erne lige skulle have det sidste spark inden Vigerslev og røgfanen kunne hænge længe i luften efter passagen.

Mange år senere boede jeg i Roskilde en kort tid i 1968. E-maskinen fra tog 52 var nu flyttet til tog 26. Det varede jo ikke længe før jeg fik øje på tog 26. Jeg havde købt et dyrt Oomega-stopur for der skulle jo måles hastigheder. Den 24/4 1968 kom det jo også til at gå rigtig stærkt. Jeg steg på i Roskilde og det var E 977 der fremførte tog 26, toget var tilsvarende tog 52 blot et par timer tidligere og med CL-vogne. Syntes jo nok, at lokopersonalet virkede temmelig ungdommeligt og jeg skal love for, at de to gutter kunne få 977 til at løbe stærkt. Et damploko er jo levende organisme og hvis man ikke behandler det godt kommer man ikke ordenligt ud at køre. Hvor han fik al dampen fra ved jeg ikke, men ham i højre side havde i hvert fald "en meget lang venstre arm". Over en kilometer igennem Glostrup målte jeg en gennemsnitsfart på 118 km/t:-). Tenderen tog nogle store bevægelser og store kulstykker faldt ned og truede med at slå ruden til CL'eren itu. Da vi steg ud på Kh knasede det under vore fødder af et tykt lag kulstøv på endeperronen i Cl-vognen. Se det var en rigtig damptur.:-D
Kunne være sjovt at træffe folkene i dag og høre hvad karieren senere bragte.
Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak