Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nissen Jøker vogne (Generelt)

af KimC, 1/8 2011, 07:40 (4662 dage siden) @ Georg Schmidt

Fine billeder.

På det billed hvor vognen er bag E maskinen kan man se en lille skorsten stikke ud af den ene ende af vognen. Går ud fra at det er til opvarming for både ledsagepersonale og fisk om vinteren?

Men dengang jeg havde min gang i Lunderskov var der en "fiskevandkran" som overlevede spormodrniseringen. Dengang i friserne stod der stadig vandkraner ude ved hovedsporet men de forsvandt siden.
Fiskevandkranen leverede frisk vand direkte fra nettet, hvor de andre og større til lokomotiverne leverede fra vandtårnet.
Fiskevandkranen må have været til andre vogntyper. På denne vogn kan jeg ikke se noget der ser ud til at være beregnet til vandtagning på taget eller ved gavlene. Men måske den kasse der sidder under døren har noget tilslutning der passer til de slanger man har brugt til at fylde vandtanke på personvogne?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere
DSB MH413

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak