Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektriske togviserskilte (Generelt)

af Hans-Henrik Landsvig, 28/8 2011, 15:21 (4635 dage siden)

[image]

Er der nogen her, som ved noget om de gamle elektriske togviserskilte.

Billedet er fra Hvem Hvad Hvor 1952 – jeg mener svagt at kunne erindre, at denne første model var lavet af Louis Poulsen. Jeg kan ikke huske den ekstra rude til venstre. Jeg mener, at de kun viste togets destination.

Som jeg har kunnet gætte mig til konstruktionen var der to endeløse bånd (et til hver side) med seks eller otte muligheder. Båndet kørte altid i samme retning.

Siden dukkede der Siemens skilte op. En avanceret model kunne også vise afgangstidspunkt og der kunne yderligere være en rude til togarten. Her var der ét bånd pr. rude, som var malet med destinationerne på begge sider, og som løb over et sindrigt system af ruller, så der stod det samme på begge sider af skiltet.

Blot på S-banen var der mange muligheder – blandt andet alskens kombinationer af gennemgående vogne til privatbanerne fra Hillerød.

Kan nogen berette, hvordan disse skilte blev betjent?

Erik V. Petersen har et billede fra Valby, hvor nogle knapper til skiltene ses i baggrunden, men er det til den ene eller den anden type skilte?

På jernbanemuseet i Nürnberg har jeg set en kompliceret indretning med både knapper, hulkortlæser og sågar en telefon-drejeskive, tilsyneladende til Siemens-skilte på en stor banegård.

Fra S-banen kan jeg huske nogle kasser med anonyme trykknapper på perronerne, som blev betjent af en mand i en lille telefonbox-agtig kiosk.

Har nogen af jer detaljer om betjeningen – findes der måske ligefrem en brugsanvisning bevaret et sted??

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak