Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilken vogn - løsningen (+ 2 fotos) (Billedegætterier)

af Niels Munch, 30/8 2011, 09:52 (4623 dage siden) @ Niels Munch

Thomas J. Skrev (18:18):

Jeg mente selvfølgelig Grand Central. Det er spor 61, der ligger under hotel Waldorf Astoria. Jeg kan huske en udsendelse på discovery eller national geographic, der handlede om Grand Central, hvor de viste den vogn.

Ulrik (UTJ) citerede (18:20) fra et website, der éntydigt udpeger "den hemmelige station" under Grand Central Terminal, som benyttedes af den polioramte præsident Franklin D. Roosevelt (FDR).

Og rigtigt, begge, det er det, det handler om!

[image]
Grand Central Terminal, track #61, 16.08.2011 (nm).

Hotel Waldorf Astoria blev bygget over banegraven nord for Grand Central og over den sporgruppe, hvori spor 61 med tilhørende perron befinder sig. Med adgang fra hotellets facade mod 49. Str. etableredes en rummelig elevator, der førte til perronen, og hotellet reklamerede herefter med, at notabiliteter, der ankom i eget tog, kunne betjenes direkte på hotellets egen station.

Myten vil vide, at stationen blev benyttet af FDR således, at han siddende i sin pansrede limousine med elevatoren fra 49. Str. blev ført ned på perronen, hvor limousinen derefter med præsident og det hele manøvrerede ind i den viste jernbanevogn.

Jernbanevognen skulle i øvrigt være forsynet med særligt slingredæmpede boggier, pansring og automatiske geværer, der kunne skyde gennem tagrytterens jalousier .....

Denne myte fortælles bl.a. i den glimrende dokumentar om Grand Central Terminal (2 x 60 min., set på "Viasat Explorer") og af Metro-Nord's farverige rundviser, Daniel Brucker:

[image]
Dan Brucker, Grand Central Terminal 16.08.2011 (nm)

og den bli'r nok ikke ringere for hver gang, han fortæller den .....

Der er dog næppe historisk belæg for, at FDR blot én gang skulle have benyttet "den hemmelige station". Men andre har, f.eks. general Pershing.

På jernbanevognens gamle Pennsylvania-boggier, hvis hovedbjælke/overligger formentlig er af træ, ses intet spor af slingredæmpende foranstaltninger. Og det er næppe sandsynligt, at en pansret limousine, trods den relative bredde på jernbanevognens døre, ville kunne manøvrere på plads i vognen, ligesom den næppe ville kunne rummes i elevatoren.

Mytens historiske validitet diskuteres i øvrigt på dette grundige website:

http://www.columbia.edu/~brennan/abandoned/gct61.html .

Men skulle interessen for Grand Central Terminal, der under alle omstændigheder er et besøg værd, alligevel være vakt, kan nærmere studie af følgende websites anbefales:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Central_Terminal

http://www.nypost.com/f/mobile/news/local/manhattan/grand_central_behind_the_scenes_5AD...

http://nymag.com/daily/intel/2008/05/matt_lauer_shows_us_fdrs_secre.html (video).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
DSB MY1118

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak