Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et forslag til IC4 (Generelt)

af KimC, 29/9 2011, 11:22 (4601 dage siden) @ Henrik Hansen

NEJ!

IC 4 skal ikke spilles videre som sorteper!

Enten skal de bringes til at fungere til det de var bestilt til - i fuldt omfang.
Eller også skal de afvises, og ordren skal opsiges, med det tab det giver. Herefter vil det være AnsaldoBreda der skal tage stilling til hvad de afviste tog kan bruges til.


Er den mulighed ikke forpasset ???

Som flere medier antyder, så er resultat af duoen Søren Eriksen og Mogens Granborg's uforståelige forlig med Ansaldo, at kontrakten ikke længere kan opsiges, DSB hænger kort sagt på skidtet - uanset togets funktionsstand.

Ansaldo har været klart de smarteste i dette spil, de kunne godt se, at de ved at betale DSB 2.5 mia. kr, kommer billigst muligt ud af kontrakten - en færdiggørelse af togene ville formentlig koste langt mere end erstatning til DSB.

Hvad de forskellige kontrakter virkelig indeholder får vi jo nok aldrig at vide. DSB har hele tiden sagt at de "havde en god kontrakt", men hvor god var den egentlig?
Det er også mit indtryk at AB er kommet særdeles lempelig ud af forliget. Og hvorfor "forærer" man så AB sådan et forlig? For mig virker det som om at DSB absolut også har skeletter i skabet som de helst vil beholde i skabet.. - og det kunne blive svært ved en retssag.

Søren Eriksen fik ved at fantastisk stykke spin arbejder, gjort 'forliget' til en vindersag, hvor DSB selv fik ansvaret - nu skulle man ikke længere trækkes med en flok genstridige Italienere. Arbejdskraften skulle være dansk, hvilket en politiker midt i krisen ville tale imod. Langsomt blev den danske bemanding på projektet mindre og mindre, bl.a. skulle Ansaldo pludselig selv færdigudvikle togcomputeren...

Man fristes til at sige at nu har de taget r.... på os igen.

DSB må nu erkende, at man ikke kan bygge et smukt hus på et råddent fundament, og mens Søren Eriksen og Mogens Granborg nu er historie i DSB regi, så er IC4 desværre langt fra...

I det daglige driver jeg den ikke som spåmand, men i 2004 skrev jeg dette indlæg på usenet om fremtiden for IC4. Jeg fik jo godt nok ikke ret, end ikke min fantasi kunne strække sig til at kun få sæt ville være i sporadisk drift i 2011:

Hvis jeg var astrolog ville mit bud på IC 4 lyde..
2004-2005 Leverancerne fortsætter, togene henstår på et depot
2006 Parterne strides om en ekstraregning på et trecifret millionbeløb
som er nødvendigt for at få togene sat i drift.
2007 Ekstraregningen er ad snørklede kanaler ledt videre til
skatteyderne.
2008 Halvdelen af de leverede IC4 tog er sat i drift med reducerede
specifikationer. Et antal MR tog er desuden blevet renoveret, og kører
fast sammenkoblet som firevognssæt, idet de to midteste førrerrum er
fjernet, og erstattet af en overgang. Typen kaldes MR4....

Hilsen Kim


http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/browse_frm/thread/82550aa24b5469f9/d...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak