Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TKVJ Nr 12 (Generelt)

af Egon Schmidt, 21/10 2011, 13:49 (4613 dage siden)

Hej.
Er der nogen her på forum der ved noget om KLKs Nr.12 kommer ud at køre
med deres juletog i år eller bliver den ikke klar.Da man ikke kan se noget rigtig
på deres Hjemmeside.
Egon

TKVJ Nr 12

af Holger Cordtz, Kolding, 21/10 2011, 15:06 (4613 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej.
Er der nogen her på forum der ved noget om KLKs Nr.12 kommer ud at køre
med deres juletog i år eller bliver den ikke klar.Da man ikke kan se noget rigtig
på deres Hjemmeside.
Egon

Det gør den nu ikke, der går nok lidt tid endnu, måske 1 eller 2 år endnu ?
Den skal også igennem hele papir møllen, for at blive godkendt.
Her er lige mit sidste billede af den, taget den 1 oktober 2011

[image]
TKVJ Nr. 12 i Lunderskov den 1 oktober 2011. Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

TKVJ Nr 12

af Egon Schmidt, 21/10 2011, 17:52 (4613 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger.
Tak for hurtig svar kan du så sige mig hvad der komme til at køre deres juletog
fra Vejle i år da vel ikke en MY igen
Egon

TKVJ Nr 12

af Henrik C, Kolding, 21/10 2011, 20:14 (4613 dage siden) @ Egon Schmidt

I Grejsdalen i år bliver det HHJ DL 11 der får æren og på Haderslevbanen bliver det F 441 weekenden før.

Iøvrigt holdt vi åbent hus på MYéren sidste år når vi havde løbet rundt i Grejsdalen og dette var et relativ stort tilløbsstykke.

--
mvh. Henrik C

TKVJ Nr 12

af Egon Schmidt, 21/10 2011, 21:25 (4613 dage siden) @ Henrik C

Det kan jeg godt forestille mig men det er selvfølgelig op til en selv
men jeg syntes ikke 1159 passet til de vogne den kørte med.
Og nu har jeg nok den alder atjeg syntes et juletog skal være med damp
Da jeg opvokset ved banen hvor der kørte damp med høj F.Men vær sin smag.
Egon

Avatar

TKVJ Nr 12

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/10 2011, 23:33 (4613 dage siden) @ Holger Cordtz

Her er lige mit sidste billede af den, taget den 1 oktober 2011

[image]
TKVJ Nr. 12 i Lunderskov den 1 oktober 2011. Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Hej Holger

Det er en fornøjelse at se så smukt et lokomotiv komme til ære og værdighed igen.
Når det engang blive køreklar igen og måske kommer med til et træf, så kunne det være sjovt at samle det bevarede TKVJ-vognmateriel sammen og oprangere et helt TKVJ (blandet-)tog fra de go'e gamle dage.
Ingen tvivl om, at TKVJ 12 nok skal blive et trækplaster, hvor end det kommmer frem.
Spørg blot Limfjordsbanen om, hvor populær FFJ 34 er, versus dieselmaskinerne, når der f.eks. skal køre juletræstog. Lad os håbe at også FFJ 34 snart er køreklar igen.
Det kunne desuden også være sjovt at se disse to Mogul-maskiner sammen en skønne dag.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

TKVJ Nr 12

af Holger Cordtz, Kolding, 22/10 2011, 09:37 (4612 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er en fornøjelse at se så smukt et lokomotiv komme til ære og værdighed igen.
Når det engang blive køreklar igen og måske kommer med til et træf, så kunne det være sjovt at samle det bevarede TKVJ-vognmateriel sammen og oprangere et helt TKVJ (blandet-)tog fra de go'e gamle dage.
Ingen tvivl om, at TKVJ 12 nok skal blive et trækplaster, hvor end det kommmer frem.
Spørg blot Limfjordsbanen om, hvor populær FFJ 34 er, versus dieselmaskinerne, når der f.eks. skal køre juletræstog. Lad os håbe at også FFJ 34 snart er køreklar igen.
Det kunne desuden også være sjovt at se disse to Mogul-maskiner sammen en skønne dag.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Helt enig, det bliver en flot maskine, når de gode folk i Lunderskov bliver færdig.
Men som de selv har fortalt mig, den var totalt nedslidt da man gik igang,
alt skal laves på den.
Men som du selv skriver den bliver et trækplaster :-)

Mvh
Holger Cordtz

Avatar

TKVJ Nr 12

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/10 2011, 10:22 (4612 dage siden) @ Holger Cordtz

Det er en fornøjelse at se så smukt et lokomotiv komme til ære og værdighed igen.
Når det engang blive køreklar igen og måske kommer med til et træf, så kunne det være sjovt at samle det bevarede TKVJ-vognmateriel sammen og oprangere et helt TKVJ (blandet-)tog fra de go'e gamle dage.
Ingen tvivl om, at TKVJ 12 nok skal blive et trækplaster, hvor end det kommmer frem.
Spørg blot Limfjordsbanen om, hvor populær FFJ 34 er, versus dieselmaskinerne, når der f.eks. skal køre juletræstog. Lad os håbe at også FFJ 34 snart er køreklar igen.
Det kunne desuden også være sjovt at se disse to Mogul-maskiner sammen en skønne dag.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hej Carsten

Helt enig, det bliver en flot maskine, når de gode folk i Lunderskov bliver færdig.
Men som de selv har fortalt mig, den var totalt nedslidt da man gik igang,
alt skal laves på den.
Men som du selv skriver den bliver et trækplaster :-)

Mvh
Holger Cordtz

Hej Holger

TKVJ 12 er i den grad bevaringsværdig, og folkene i Lunderskov gør et godt stykke arbejde.
Maskinen har uden tvivl taget det tunge slæb i sin tid ved TKVJ, og henimod slutningen sikkert med minimal vedligeholdelse, og det sætter jo sit præg.
I tidens løb er der uden tvivl blevet skrottet damplokomotiver, som var i betydeligt bedre stand - blandt andet var Skagensbanens og Sæbybanens henstillede lokomotiver efter sigende i god stand ved udrangeringen (selvom den bevarede SB 1 også havde sine skavanker).
Lidt apropos, så kan der læses lidt her om afhentningen den 17. maj 1962 af to af FFJ 34's søstermaskiner, FFJ 31 og FFJ 35, der fra 1951-1962 var henstillet i remisen på Frederikshavn G.
De var blevet "gemt væk" i efterkrigsårene, for med 2. Verdenskrig i frisk erindring var tanken sikkert, at man jo aldrig kunne vide, om man fik brug for dem igen, hvis der igen udbrød krig, med deraf følgende (diesel-)oliemangel.
KLK's side om TKVJ 12 er ikke blevet opdateret i det seneste års tid - men lad os håbe, at der også kommer nyt om projektet dér engang.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen.

TKVJ Nr 12

af toylsbjerg, Rønnede, 22/10 2011, 10:56 (4612 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!
Kender kun TKVJ 12 som den sorte skygge bagest i remissen!
Jeg nåede at se 11 og 14 i 1959, men har ikke foto heraf!
Nr 12 var den bedste af dem, men var utroligt slidt!
[image]
mvh
Thyge

TKVJ Nr 12

af Børge Sundahl, 22/10 2011, 11:15 (4612 dage siden) @ toylsbjerg

Hej

Nu ved jeg jo ikke hvor gamle I er, Jer der skriver her om TKVJ 12.

Da jeg var dreng boede jeg på Fynsvej i Kolding (årene 1944-1952) ret tæt på jernbaneoverskæringen, og jeg har set TKVJ's lok mange gange, når de kom slæbende med brændselsvogne.

På et tidspunkt gik det hårdt for sig, så man måtte leje G-maskiner hos DSB.

Efter krigen kom M 4 i gang igen, og den samt diverse lok kørte tit i forspand, for at trække de lange godstog.

Jeg glæder mig selvfølgelig også til at se nr 12 i gang igen.

M v h

Børge

TKVJ Nr 12

af KimC, 22/10 2011, 11:34 (4612 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Maskinen har uden tvivl taget det tunge slæb i sin tid ved TKVJ, og henimod slutningen sikkert med minimal vedligeholdelse, og det sætter jo sit præg.

Den må siges at have tjent TKVJ godt. Og der er blevet bandet meget over den i Lunderskov gennem tiderne, når man demonterede noget og fandt en noget ukorant reparation fra TKVJ tiden, eller at noget igenigen viste sig at være totalt udtjent.
Desuden tyder noget på at maskinen har været involveret i en eller anden karambolage, idet pufferplanken fortil var bøjet så puffene stod lidt udad og nedad.
Den er nok blevet lidt skæv, for da man demonterede damprøret til sskorstenen stod det tydeligvis i spænd.
På kedlen er der en større aflang lap som dog ved ultralydsskanning har vist sig at være lavet fagligt korrekt.

I tidens løb er der uden tvivl blevet skrottet damplokomotiver, som var i betydeligt bedre stand

For mange år siden blev det imellem nævt ved frokostbordet at hvis man havde vidst hvor dårlig den var inden man gik i gang, ville man nok have overvejet i det hele taget at stræbe efter at gøre masikinen køreklar. Men i og med at man var midt i projektet blev arbejdet fortsat, med lange pauser hvor der var andre opgaver der pressede sig mere på.

KLK's side om TKVJ 12 er ikke blevet opdateret i det seneste års tid - men lad os >håbe, at der også kommer nyt om projektet dér engang.

Man har været ude og love maskinen færdig allerede for et år eller to siden. Men Nr 12 har selv under samlingen haft et par skavanker gemt som igen og igen har betydet ekstra arbejde.
Med det in mente tror jeg at man gør klogt i at starte småt ud med Nr 12 når den en dag skal ud og køre for egen kraft. Der er blevet lavet meget på den maskine, og det skal ikke ses som kritik af det arbejde når jeg siger at Nr 12 nok skal have et par dårligdomme gemt af vejen som først kommer for dagen når alting skal til at fungere sammen igen.

Her er et billed af en noget afpillet Nr 12, taget i midtfirserne.

[image]

TKVJ Nr 12

af UTJ, 22/10 2011, 12:02 (4612 dage siden) @ KimC

Nr 12 er jo hele KLK's liv og sjæl. Det vil aldrig blive det samme i Lunderskov når nummer 12 kan køre for egen kraft. Men et tog med tre C-vogne, en D og en Ec vil jo være fantastisk og så må resten godt være med i horisonten..........

TKVJ Nr 12

af Holger Cordtz, Kolding, 14/12 2011, 20:45 (4559 dage siden) @ UTJ

Har lige set, at der er kommet lidt nyt med TKVJ nr. 12
på KLK's Hjemme side.


http://www.klk.dk/TKVJ_12.htm


Mvh
Holger Cordtz

TKVJ Nr 12

af Kaspertog ⌂, Næstved, 3/6 2012, 00:24 (4388 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej.

Er der nået nyt om hvordan projektet går med TKVJ Nr 12? Da det er længe siden man har hørt nået.

Mvh Kasper Pedersen

--
[image]

TKVJ Nr 12

af Holger Cordtz, Kolding, 16/6 2012, 09:19 (4374 dage siden) @ Kaspertog

Hej.

Er der nået nyt om hvordan projektet går med TKVJ Nr 12? Da det er længe siden man har hørt nået.

Mvh Kasper Pedersen

Der er lige kommet nyt på hjemmesiden her:

http://www.klk.dk/TKVJ_12.htm


Mvh
Holger Cordtz

Avatar

TKVJ Nr 12

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/6 2012, 10:06 (4373 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej.

Er der nået nyt om hvordan projektet går med TKVJ Nr 12? Da det er længe siden man har hørt nået.

Mvh Kasper Pedersen


Der er lige kommet nyt på hjemmesiden her:

http://www.klk.dk/TKVJ_12.htm


Mvh
Holger Cordtz

Så begynder det at ligne noget.
Jeg glæder mig til at se (og beundre) denne smukke maskine "live" og se resultatet af anstrengelserne i alle de år.
Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at TKVJ nr. 12 bliver et stort aktiv for Lunderskov-folkene - ligesom FFJ nr. 34 var det for Limfjordsbanen, indtil den måtte "på værksted".
Flot-flot - og forsæt det gode arbejde.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

TKVJ Nr 12

af re20000, 18/6 2012, 23:41 (4372 dage siden) @ Holger Cordtz

Siken en smuk maskine! tillykke med resultatet så vidt og held og lykke med det sidste arbejde!

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak