Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gennemgang på MO-vognen og MK-FK (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/10 2011, 18:59 (4580 dage siden) @ Erik H

Hej.

Uden at have genlæst forklaringen i MM7, vil jeg bl. a. nævne, at der var personale i togene ! ! ! Disse benyttede i høj grad overgangen.

Som trafikelev havde vi dengang (slut 1950´erne) en måneds togtjeneste, som en del af den i øvrigt meget alsidige uddannelse.

Jeg kørte sammen med alle tiders togfører -Harald Th. Rasmussen, kendt fra både adskillige fotos og artikler i datidens Jernbanebladet ("Det røde jernbaneblad" - pga. farven på omslaget), men også som togfører i nogle gamle danske film, f. eks. "Tre piger fra Jylland". "Harald" var omkring de tres år, og benyttede sig naturligvis af at "have elev på". Når vi kørte på Sydbanen med en Mo og en personvogn, indrettede han tjenestekupé i f. eks. den lille kupé i 1800´vognene eller evt. en kupé / et sædeafsnit i personvognen.

Ved togafgang blev eleven sendt op i "den modsatte vogn". "Harald" klarede billetteringen i vognen med "tjenestekupéen, mens eleven skulle tage sig af den anden vogn.

Når billetteringen var klaret, gik turen over overgangen og over i den anden vogn.

-----------

Under de første 6 ugers teoretiske uddannelse på Jernbaneskolen i Sølvgade, var der også indlagt et besøg på Centralværkstedet på Otto Busses Vej. Her kom vi bl. a. gennem Lokomotivværkstedet, hvor en værkmester forklarede lidt om både det ene og det andet. En elev pegede op på nogle plejlstænger, der var udstillet på en hylde og var bukket til de særeste udseender, bukninger helt til 180 grader. "Hvad er det ???". Det er plejlstænger, som de ser ud, efter at motoren "har stukket en albue igennem". At det gik hårdt for sig, var klart for enhver.

Da jeg et halvt år senere skulle benyttet overgangen og skulle gennem Mo´ens "varme ende" med dieselmotoren under acceleration, blev jeg hurtigt --på lyden-- klar over, hvilke kræfter, der var på spil derinde. Så jeg tog en dyb indånding, og så hurtigt igennem, i håb om, at "den" ventede med at stikke albuen igennem, til jeg var forbi.

Den slags kan næsten ikke beskrives, --det skal ses og i særdeleshed høres".

Joohhh, --der var rigelig brug for overgangsbroerne.
.
[image]
.
Kommer på: http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen senere på aftenen.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak