Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strandede tog giver DSB Hovedpine (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen @, 24/10 2011, 21:04 (4586 dage siden) @ Winther

At få ME og vogne over med færgerne kan lade sig gøre MEN!
Der er ikke "færgekroge" på DD'erne og heller ikke anhuggersteder på færgerne.
Der er kun automatkobling på færgerne.....til togsæt.

Nå, praktisk orienterede personer vil nok kunne surre loko/vogne lidt alternativt på en dag med stille vejr - så flytter skidtet sig vel ikke, for ellers kender jeg en færge med stabilitetsproblemer!

Vægt af ME kan være et problem i relation til færgerne, men ved at fjerne al brændolie, kølevand og smøreolie i dieselmotoren kan vægten reduceres noget, men om det er nok? Det er reelt ikke mange tons (5-6 stykkker).
Dels vil færgen have en en grænse for akseltryk, men også for metervægt - den kan blive svær.

Sneplove, antenner og luftindtag kan relativt let afmonteres og sendes til Gb i et par lastbiler.

Skulle man endelig få materiellet over til DB, så forestår en papirøvelse for transport og hvem-skal-nu-betale.

At bruge andre færger end de nuværende Rødby-Puttgarden færger er håbløst.
Brug af heavy-lift skibe (a la Mz til Australien) kan lade sig gøre hvis nogen kan finde en havn med 6-8 meter vand OG jernbanespor i kaj (samt en hulans bunke penge, for det er den suverent dyreste løsning).

Sidste mulighed er at pille bogierne af Me og transportere dem på en kæmpe blokvogn...hvilket syn. En ting bliver at pille kødbene af under loko, men de skal jo ligesom på igen, hvilket taler for at hvis blokvognsløsningen vælges, så skal Me til Gb for montage af bogier.

Hvad enden bliver - det er nok en afgørelse af tid kontra penge, som gør udfaldet.
Spændende bliver det!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak