Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ALTERNATIV TIL IC4 (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen @, 2000 Frederiksberg, 26/10 2011, 15:40 (4599 dage siden)

Medier og poltikere fortæller gang på gang at DSB skulle have købt "hyldevarer" i stedet for IC4.

Senest var det journalisten Kristian Krogh fra P4 København der den 24/10 2011 kl. 15.45 endnu en gang fastholdt at DSB skulle have købt en "hyldevare" i stedet for IC4.

Jeg har læst "næsten alt" om (vest)europæiske jernbanefabrikker de sidste 19 år. Jeg mindes ikke at der er en eneste fabrik der i 1999-2001 havde dieseltogsæt med InterCity kvalitiet der kunne køre 200 km/t liggende som "hyldevare".

Og det er der mig bekendt stadig ikke her i 2011.

Er der nogen på Jernbanen.dk der kan supplere ovenestående?

ALTERNATIV TIL IC4

af Niels, Aarhus, 26/10 2011, 16:28 (4599 dage siden) @ XAL Olesen

- men nu lader det altså til, at IC4-togene kommer ud at køre:

Læs her!

Venlig hilsen


Niels

--
Niels

ALTERNATIV TIL IC4

af Ekaeli007, 26/10 2011, 16:38 (4599 dage siden) @ Niels

Jeg håber da Teknikerene har løst problemet for 'DSB, men jeg tror nu ikke jeg skal ud og køre med dem foreløbig, ikke fordi jeg er bange for dem.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

ALTERNATIV TIL IC4

af Martin Peyrath @, 26/10 2011, 17:08 (4599 dage siden) @ Ekaeli007

Med så meget andet, så tror vi vel også på julemanden!
Det er vel også ved at være på den tid.

ALTERNATIV TIL IC4

af Henrik Hansen, Vejen, 26/10 2011, 17:10 (4599 dage siden) @ Niels

- men nu lader det altså til, at IC4-togene kommer ud at køre:

Læs her!

Ak ja - hvor mange gange har vi ikke snart hørt den historie, men det er der som regel ikke kommet noget IC4 tog i stabil drift af.

Gad vide hvilke vise sten der nu er blevet fundet, siden man nu mener toget kan komme til at fungerer, når DSB desparat har forsøgt i snart 10 år.

Om 2 år skal der nok laves en ny rapport omkring IC4 og deres til stadighed store driftsproblemer.

Bogfør tabet og kør toget til Uni-scrap, der er vist der det gør bedst gavn.

/Henrik

ALTERNATIV TIL IC4

af Lokoføren, 26/10 2011, 18:53 (4598 dage siden) @ Henrik Hansen

Vil faktisk sig at IC4 har potentiale til at blive en Super arbejdsplads, men der er et stykke vej endnu...

ALTERNATIV TIL IC4

af Georg Schmidt, 26/10 2011, 21:52 (4598 dage siden) @ Lokoføren

Helt fint, men hvad så med os der skal sidde henne i toget.:-( :-D

Tør vi håbe på IC4?

af Per Salling @, 26/10 2011, 21:59 (4598 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg så 2 sammenkoblede køre (af sig selv, uden et lokomotiv foran) fra Høje Taastrup mod København i dag ca. 14.05, så det kan altså lade sig gøre. (Fik desværre ikke numrene.) Og min ikke-toginteresserede datter i Århus hævder med overbevisning i stemmen, at de er "superlækre" at køre med. Tør vi tro på, at der er lys forude? Og hvor længe var det egentlig, at vi ventede på alles yndlingstog p.t. - IC3?

Tør vi håbe på IC4?

af cs, 7/11 2011, 22:36 (4586 dage siden) @ Per Salling

Ved ikke om din datter bruger tog meget? Jeg bruger ofte tog mellem Aalborg og KBH, ejer ikke bil og synes tog er fantastisk. Men IC4 har skuffet mig meget, synes akustikken er vildt underlig, virker som om man sidder i en plastic belagt blik-dåse, altså ringere end IC3. Sæderne er OK men hvad du kan få i en lækker swebus af sæde og side komfort rækker hverken ic3 eller ic4 hen imod. (Og jeg hader at køre i bus). Har dog endnu ikke oplevet drift problemer i toget som bruger. Har kørt med tog i andre lande (Norge, Sverige, England, Italien og Tyskland) Hvad jeg har prøvet af rullende materiel er IC4 ikke et specilet lækkert tog at sidde i. Det er tilstadighed total kiks at vi stadig køre med diesel-skrammel og ikke i små og langsommelige etapper kommer på el drift. Men det er en hel anden diskution :-)

Avatar

IC4-rapporten kommenteres af ministeren i morgen kl. ca. 10

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/10 2011, 19:44 (4598 dage siden) @ Niels

- men nu lader det altså til, at IC4-togene kommer ud at køre:

Læs her!

Venlig hilsen


Niels

Og vi andre kan så være med på en lytter i morgen kl. ca. 10 jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Link til IC4-rapporten

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 27/10 2011, 11:35 (4598 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har hurtigt læst den igennem.

Ihverfald selvom Ic4 kommer på banen så mangler dsb matriale og ME skal leve tids forlængse nogen år, og 2 ud af de sidste 3 ME som ikke kan køre passagere tog skal laves også så disse kan, plus 14ME som ikke er levetids forlænget idag skal ha samme tur.

MR skal ud, her opgav jeg at finde ud af hvad de mente istedet for, men oplagt var nyt matriale på denne front.

DSB skal bruge 45 el sæt i år 2018 som skal
være nye, så disse skal købes ind + 10 til esbjerg banen evt kommer der el i 2015..

Var mit indput, men intrassant rapport..

IC2 skal ikke købes.

af Hedegaard, 27/10 2011, 14:42 (4598 dage siden) @ kristian jakobsen

Har egentlig aldrig kunne se formålet med IC2. Hvis Arriva kunne erstatte MR med Lint, hvorfor kan DSB så ikke?
Så vidt jeg ved, så er Lint langt billigere at anskaffe.

Kan godt huske at man nævnte noget om at lade IC4 og IC2 kører sammenkoblet, men er der overhovedet nogle strækninger, udover Langå - Struer, der kan nøjes med et 2-vogns sæt i IC-løb? Og selv på Langå-Struer har jeg oplevet afgange, hvor et enkelt MF-sæt ikke var tilstrækkeligt.

IC2 skal ikke købes.

af andersj, Aalborg, 27/10 2011, 16:08 (4598 dage siden) @ Hedegaard

Har egentlig aldrig kunne se formålet med IC2. Hvis Arriva kunne erstatte MR med Lint, hvorfor kan DSB så ikke?
Så vidt jeg ved, så er Lint langt billigere at anskaffe.

Kan godt huske at man nævnte noget om at lade IC4 og IC2 kører sammenkoblet, men er der overhovedet nogle strækninger, udover Langå - Struer, der kan nøjes med et 2-vogns sæt i IC-løb? Og selv på Langå-Struer har jeg oplevet afgange, hvor et enkelt MF-sæt ikke var tilstrækkeligt.

IC2 er primært købt til Svendborgbanen og til evt. at supplere fjerntogsafgange hvor 1 IC4 er for lidt og 2 er for meget.

Men DSB har jo allerede Desiro togene som bruges Fredericia-Svendborg og Grenaa-Odder og der kan hurtigt købes mere ind til fx. Lille Syd og Vendsyssel, så IC2 togene har efterhånden ikke nogen eksistensberettigelse. Vi må da for guds skyld håbe at DSB aldrig kommer til at eje en plastic skrammelkasse som Lint. Der er en grund til at de er billige (og billigere end Desiro)

IC2 skal ikke købes.

af Fysikeren, 27/10 2011, 16:18 (4598 dage siden) @ Hedegaard

Hvis man nu antager at IC2 og IC4 begge virker efter planen, somm an vel gik ud fra i bestillingsøjeblikket, så ville man jo have to tog med stor teknisk lighed, i sig selv en fordel.

En anden fordel er at IC2 med sine 180-200 km/t kan køre hurtigere end de typiske Lint/Desiro med deres 120 km/t, nok en fordel på hovedbanerne.

Lars

IC2 skal ikke købes.

af Morten K, 27/10 2011, 17:11 (4598 dage siden) @ Fysikeren

Så ville man jo også kunne køre tog fx Næstved-København via Køge, uden at sinke trafikken mellem Roskilde og København

IC2 skal ikke købes.

af Fysikeren, 27/10 2011, 17:21 (4598 dage siden) @ Morten K

Så ville man jo også kunne køre tog fx Næstved-København via Køge, uden at sinke trafikken mellem Roskilde og København

I princippet ja, men ved ikke hvad en køreplanslægger synes om at bruge kapacitet på et solokørende IC2-tog her :P

Og tror ikke op- eller nedformering i Roskilde er en god løsning. Andre med oplagte muligheder er Aalborg nærbane efter opgraderingen til 200 km/t nord for Hobro, diverse tog mellem Aalborg - Esbjerg/Padborg eller tog på Sjælland UDEN for København.

Lars

IC2 skal ikke købes.

af Svend, 27/10 2011, 22:39 (4597 dage siden) @ Fysikeren

Andre med oplagte muligheder er Aalborg nærbane efter opgraderingen til 200 km/t nord for Hobro, diverse tog mellem Aalborg - Esbjerg/Padborg eller tog på Sjælland UDEN for København.

Togsæt der kan køre mere end 140-160 km/t har kun berettigelse, hvor der er meget langt mellem stationerne (f eks gennemkørende tog mellem Hobro og Aalborg). For det første tager det evigheder inden toget når denne hastighed, for det andet er det ikke videre "grønt" at køre på den måde. Og målt i sekunder er der ikke meget at hente ved at køre 200 km/t selv over strækningsafsnit som Hobro-Aalborg.

--
Svend

ALTERNATIV TIL IC4

af XAL OLesen @, 2000 Frederiksberg, 26/10 2011, 22:09 (4598 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for op til flere kommentarer vedr. hyldevare som alternativ til IC4.

Men jeg har pt. ikke set et seriørst svar på mit spørgsmål.

Var der "hyldevare" alternativer til IC4 i 1999-2001?

Mvh

XAL Olesen

ALTERNATIV TIL IC4

af Svend, 26/10 2011, 22:47 (4598 dage siden) @ XAL OLesen

Var der "hyldevare" alternativer til IC4 i 1999-2001?

Det korte svar er nej. Man kunne selvfølgelig have valgt at købe flere IC3-tog, men hvis man ønskede et hurtigere tog, var løsningen at starte helt forfra.
Tyske BR605 var heller ikke et alternativ dengang - det kunne tyskerne ikke få til at virke/køre efter hensigten (vist især problemer med kurvestyringen).

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak