Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

plandamp i DK

af UTJ, 19/11 2010, 13:59 (4921 dage siden) @ Filip Gram

Der findes mange "bløde" tolkninger hvorfor 959 gik til skærebrænderen. Jeg mener dog at det skyldes en komplet mangel på visioner, hvilket også underbygges af 999 røg næsten samtidigt... "Der var jo bevaret éen af slagsen". Splittelsen i det daværende DSB Damp var da også overordentlig stor og er endnu et varmt emne.
/Filip

Hvis du så tager med at kedlen skulle have været gemt + alle de dele der ligger rundt omkring Roskilde Remise, så er historien om netop 959 endnu mere klodset. Faktisk ville Bradley (som købte S 740) hellere have haft 959, men det blev jo som bekendt 740. Tilmed var 959 nok i bedre stand end 963, der jo er et sammenflikket monstrum fra 60'erne med en tender fra 1913. 963 stod flere år i begyndelsen af 1960'erne uden tender udenfor i Randers og var vist nærmest opgivet. 959 er faktisk det første store damplokomotiv Frichs byggede.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak