Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enghave-Valby 1890-1895 (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/11 2011, 00:56 (4562 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi har tidligere gjort os kloge på "broforholdene" (umiddelbart) øst for Valby. Her kommer endnu et lille bidrag.

Indledningsvist: Jeg har ikke bogen "Byens baner" ved mig lige nu. Og et enkelt opslag heri vil måske kunne give svar på spørgsmålet: Hvilken bro er det vi ser på billedet? Når jeg kigger på Niels' ovenstående kort ser det ud som om broen på billedet ligger i forlængelse af "Gl. Carlsberg Vej"?

Billedet er oplyst til at være fra 1890. Det passer vist ikke. I baggrunden ses Vestre Fængsel, der på billedet ser rimeligt "færdigt" ud - det blev indviet 19. august 1895.

Og det vi ser på billedet er vel udvidelse af strækningen København-Valby til at kunne rumme 4 spor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

----------------------------

Det har jeg heller ikke (bogen "Byens baner" indenfor rækkevidde), men . . .

Umiddelbart synes jeg, at der er flere ting, der ikke rigtig passer !

Hvis man nu tænkte sig tanken, at billedet i tidens løb var blevet spejlvendt, og man "spejlvendte" det tilbage igen !

Kunne billedet vise en tidlig Enghavebro, set fra det, der siden blev til Ingerslevgade og med Enghavevej som en træbevokset vej mod venstre (det var den jo rent faktisk, indtil elmesygen gjorde det af med alle de gamle træer):

[image]

Her ses så det, der senere blev til "enden" af afgangsristen / ristearealet på Gb i venstre side af billedet ???, dér hvor det lystårn stod, som det engelske bombefly ramte ved Shellhusets bombardement ???

[image]

Kunne afgravningerne ikke passe til det (atter) spejlvendte foto, således at det er "åbningen" af arealet for København H, vi ser i forgrunden ???

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak