Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nu til noget helt andet, sikringsanlæg type m. v. ? Løsning. (Billedegætterier)

af Ove Nygaard, 17/11 2011, 21:43 (4551 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Ove
Det er nok Fredericia post 2.
Tresserne.
I Aarhus hed han Overportøren (Sporsvingeren).
Type LME 1929 eenrækketypen med elektrisk register.
Jeg tror han er ved at lægge en dværg eller også står han og venter for at aflåse et skifte (give den det sidste nøk). Er han ikke betænkelig nær ved dine gule håndtag.:-D
Har selv kørekort til typen, men det er muligvis udløbet.:-D :-D :-D
Hilsen Georg

Hej Georg.

Hvis vi kombinerer dine svar ad 1, 2 og 4 med Peter Linaa's ad 3, så var det opgaveløsningen.
Det er rigtigt, Georg, at i Århus post 5 var "arbejdsfordelingen" lidt anderledes og besætningen tilsvarende lidt mere beskeden (i antal), end i Fredericia post 2. "Gulvmåtten", som Peter gættede korrekt, var uddannet til ikke alene at komme i nærheden af, men også til at betjene de gule håndtag, altså signalhåndtagene, og de grønne frigivningshåndtag, som frigav signalgivningen i posterne 5 (indgang til rangerbanegården), 3, (afgangsristen til nord gennem "hullet" indtil den efter adskillige "påkørsler" blev væltet endegyldigt af et rangeruheld sidst i tresserne, hvorefter den stod på udrangering af godstog til nord) og 1 i sydenden af Fredericia station. Dit kørekort er nok udløbet, men "modellen" - LME 1929 - er også udgået af driften. Jeg var selv med til at "sige farvel" til den i Århus post 5 i 1998, da jeg tilfældigvis var "den lille nabo mod syd".
Bedste hilsener
Ove


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak