Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitog (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 27/12 2011, 16:22 (4549 dage siden)

Hej,

er det korrekt at der ikke kører skitog fra Danmark til Alperne her til vinter? Søgefunktionen gav kun resultater fra marts i år, og i TKØ og V kunne jeg heller ikke finde noget.

Når jeg så dem i Neumuenster synses jeg altid at belægningen så gabnske pænt ud.

Ullrich

Avatar

Skitog

af Johnni Lassen ⌂, 27/12 2011, 16:37 (4549 dage siden) @ Ullrich Lück

Grunden skulle være mangel på vogne.

--
[image][image]

Skitog

af Hedegaard, 28/12 2011, 10:58 (4548 dage siden) @ Johnni Lassen

Grunden skulle være mangel på vogne.

Det der er simpelthen DSB i en nøddeskal.

"Vi skynder os at udrangere Bn-vognene, fordi vi REGNER med at IC4 kommer i drift"
"Vi skynder os at udrangere Bc-t vognene, fordi vi REGNER med at tyskerne nok har materiel til rådighed"

Goddaw du!:-|

Skitog

af Ekaeli007, 28/12 2011, 12:13 (4548 dage siden) @ Hedegaard

Jeg fristes til at sige du har ret, hvad sker der med BC-t vognene, de bliver renoveret i Malmö
og skal så vidt jeg ved køre det direkte nattog Malmö Berlin via Trelleborg Sassnitz og drives af Veolia Sverige, efter sidste oplysninger begynder det at køre i marts april måned 2012.

Skitog

af Ekaeli007, 28/12 2011, 12:44 (4548 dage siden) @ Hedegaard

Jeg syntes i samme anledning at der må være nogen i DSB der har en flov smag i munden, i mange år har man kørt skitog med såvidt jeg ved stor succes til de østrigske alper, der var vist sjældent ledige pladser i de tog, Jeg kan ikke udtale mig om det gav overskud i pengekassen men jeg tror der mange der savner et direkte tog i år, men så kommer der da sikkert nogle flere busser på motorvejene sydpå og lavpris flyselskaberne får også lidt mere at lave. så hip hurra for fremskridtet.???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Skitog

af Svend, 28/12 2011, 12:57 (4548 dage siden) @ Ekaeli007

Jo, men hvor skal materiellet komme fra - DSB har ikke noget selv. Vi lever nu i en tid, hvor jernbanerne skal drives mere forretningsmæssigt og ingen mener vist det er en god forretning at have materiel holdende (som jo også skal vedligeholdes) for at det kun skal anvendes i en ganske kort periode omkring januar-februar.

--
Svend

Skitog

af Ekaeli007, 28/12 2011, 13:10 (4548 dage siden) @ Svend

Ja vi havde vognene, vi solgte dem bare og Veolias projekt syntes jeg viser at man sagtens
kunne renovere dem. Og jeg kan da huske fra min tid i DSB at de vogne også blev brugt til andre tog
for eksempel rooligan tog med mere, så min personlige holdning er at hvis man ville kunne man sagtens have vogne til ihvertfald et skitog. Bc-t var jo heldigvis RIC mærkede. De blev jo også brugt om sommeren til DSB ferieekspres til Østrig Italien, kunne måske også være en fornuftig ide,

Men ak ak vognene er solgt og vender vel aldrig tilbage.

således forgår verdens herlighed.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Skitog

af ozzie, 28/12 2011, 13:25 (4548 dage siden) @ Ekaeli007

[image]
Billedet er fra Sorø i 2002. Ea 3022.
[image]
Sorø 2007. Ea 3007.
[image]
Bc-t i Sorø.
[image]

Skitog

af Winther, Karlskov, 28/12 2011, 14:32 (4548 dage siden) @ Hedegaard

Hej
Hvis det er jer selv der skal bruge en bil i februar måned og ikke resten af året vil i så have en bil til at stå og bruge penge på vedligehold !!!!!!!

Og hvis du forventer at du skal have en ny bil, bliver den repareret efter alle kunstens regler uden skelen til omkostninger lige til den dag du afleverer den til skrothandleren!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis du kan svare ja til disse to spørgsmål, er jeg rigtig meget gladfor at du ikke er chef for DSB ;-)

Mvh
Bent

Avatar

Skitog

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/12 2011, 22:17 (4547 dage siden) @ Winther

Hej
Hvis det er jer selv der skal bruge en bil i februar måned og ikke resten af året vil i så have en bil til at stå og bruge penge på vedligehold !!!!!!!

Og hvis du forventer at du skal have en ny bil, bliver den repareret efter alle kunstens regler uden skelen til omkostninger lige til den dag du afleverer den til skrothandleren!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis du kan svare ja til disse to spørgsmål, er jeg rigtig meget gladfor at du ikke er chef for DSB ;-)

Mvh
Bent

Med fare for, at denne tråd bevæger sig ud på et sidespor og måske endda bliver helt "religiøs", vil jeg lige påpege, at det som implicit efterlyses i denne tråd ellers er en meget udbredt forretningsmodel.
Selvom kapacitetsoptimering måtte være idealet for enhver virksomhedsejer, så er virkeligheden ofte ganske anden - især når man direkte har med mennesker og deres vaner/luner/forbrug at gøre.
Her er det ofte nødvendigt at have kapacitet til rådighed, også selvom den ikke altid bliver udnyttet 100 %.
Dette gælder f.eks. hoteller, campingpladser, fængsler, sommerlande (som desuden har lukket en del af året), turistbusselskaber, landbrug/maskinstationer (f.eks. bruges såmaskiner og mejetærskere kun nogle få uger om året, ikke ?), taxavognmænd, osv. osv.
Og sørme om ikke at togene kører efter "stiv" køreplan med f.eks. timedrift, også selvom toget måske "kun" er halvfuldt ved afgang fra udgangsstationen, mens det undervejs er mere end 100 % belagt, men igen halvtfuldt ved ankomst til endestationen.
Hvis ens udgangspunkt er, at intet andet end en 100% kapacitetsudnyttelse dur til noget, så er der godt nok ikke mange brancher, man kan drive forretning indenfor - end ikke ved masseproduktion på samlebånd (f.eks. fremstilling af biler, mobiltelefoner, etc.) kan man kalkulere med 100% kapacitetsudnyttelse hele tiden, for her spiller salgstal, trends/modeluner, konkurrence, etc. jo ind.
Så (især) når man har med brancher med sæsonudsving at gøre, så gælder det om at tjene pengene, når det går løs, sådan at man har noget at leve af resten af året. Spørg lige restauratørerne i f.eks. Skagen om dét.
Men din tankegang overrasker mig ikke - i et land, hvor krejlerkulturen og discounttankegangen øger snæversynet og ikke ligefrem gør verden (Danmark) til et bedre sted at være.
Og så kan man jo godt trænge til at komme på (ski-)ferie, ikke ?. Og gerne med tog - hvor selv bedagede (men nyrenoverede) B-vogne i komfort overgår selv den allermest "komfortable" bus.
Og så tilbage til emnet...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Skitog

af Winther, Karlskov, 28/12 2011, 23:14 (4547 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej
Nu har vi jo et offentlig transport system der er subsidieret af staten, det gælder både busser og tog, og det er nok en af grundene til at DSB har nedlagt skitoget.
Man har ikke kunnet retfærdiggøre udgiften til skitoget over for deres ejere (trafikministeriet).
Og det ser ud som om at DSB kun vil have tog der kan køre selv, havde deres plan lykkes havde vi kun lokomotiver på museet.
:-D Eneste untagelse er IC 4 :-D
Så hvis du vil på skiferie kommer du nok til at tage bussen, desverre;-)
mvh
Bent

En tur med Skiekspressen

af Per Sørensen @, Hg, 29/12 2011, 00:29 (4547 dage siden) @ Winther

Jeg vil tro at man HAR regnet på om det kunne løbe rundt inden man kørte de første skiekspresser! Alting kan ikke gøres op i gysser. Nat S-toget der er halvtomt, men får folk hjem uden at de kører bil løber umiddelbart heller ikke rundt.

Der bliver skrevet om belægningen og da jeg kørte for 3-4 år siden var den 100%. Jeg skulle til La Rosière efter Albertville, som var et fantastisk sted for skiløb.
Toget hed CNL 1273 City Night Line:
Høje Taastrup - Odense - Fredericia - Padborg -Lausanne -Genève - St-Pierre-d'Alp.
Jeg blev meget overrasket over at se, hvor mange vogne der var i stammen, som blev trukket af EA.
Fra Høje Taastrup havde vi både stammen til Østrig og Frankrig med og i Fredericia blev der rangeret med vognene fra Århus (Ålborg??), så 2 nye tog var klar.
Vi havde igen EA og vistnok 15 vogne til Frankrig, heraf alle liggevogne på nær en spisevogn. Ea blev skiftet i Padborg.
Da de unge riggede musikanlæg til ved hjælp af forlængerledninger til WC, begyndte jeg at frygte for nattesøvnen, men som personalet sagde i højtaleren: Bare rolig klokken 23 slukker vi al musik.
Der var en fantastisk stemning ombord og alle var hjælpsomme; - gæster som personale.
Uover at løbe på ski elsker jeg naturligvis at køre i tog, men det skal være rigtige tog. Sådan var skiekspressen, for man kunne sidde i spisevognen og få en øl eller man kunne stå i sidegangen og snakke. Vinduerne kunne åbnes og man kunne følge med i alt. Tænk i dette årtusinde! Pragtfuldt!!
Da vi kørte som godstog (!) behøvede vi ikke benytte Hamburg Hbf., men tog godsforbindelsesbanen fra Altona ned mod Harburg. Den har jeg sgu aldrig prøvet før.

Da vi kom forbi Maschen, sagde højtaleren noget jeg heller aldrig har været ude for: "Nu må I hellere lukke vinduerne, for vi skal til at køre rigtig stærkt"!
Det gjorde de så, men ikke stærkt nok, for et stykke nede måtte vi stoppe i et skovområde for overhaling. Da kom der noget der kørte MEGET hurtigt. Så kunne vi igen.

Turen gik på kendte spor, men fra Genève kørte vi op mod Valloire og det var nye spor og nu var det jo dag igen. Dejligt!

Alle andre; - unge som gamle - kunne også godt lide togturen, hvor næsten 1000 mennesker kører sammen i godt selskab, istedet for at ligge med ansigtet i et par sure tæer i en sovebus, hvor man bliver affyret som en torpedo, hvis chaufføren kikser.
Vi har prøvet uhyggelige ting i de sovebusser og alle mine venner og jeg siger TOG!

Men nu må vi flyve... Tåbeligt!

Et 100% belagt tog sparer meget CO2.

Hilsen

Ped

Jeg savner rigtige tog!!!!!!

En tur med Skiekspressen

af Svend, 29/12 2011, 00:48 (4547 dage siden) @ Per Sørensen

Sagen er enkel nok: Kørsel med et sådan tog vil i dag være såkaldt "fri trafik". Man kan i stedet lade kørslen blive omfattet af en kontrakt mellem Transportministeriet og den valgte jernbanevirksomhed, på samme måde som der er indgået kontrakt med DSB og Arriva om kørsel i Danmark. På den måde sikres kørslen år efter år og så endda med statstilskud (ender det nok med). Alle vil være glade - i hvert fald de som ønsker at komme frem til skisportsstedet i Østrig eller Frankrig med tog :-)

--
Svend

En tur med Skiekspressen

af Winther, Karlskov, 29/12 2011, 01:45 (4547 dage siden) @ Svend

Hej
Tjaaaa såmå du jo se at blive valgt til folketinget og blive trafikminister, så står det dig frit for at ændre, hvis du kan overbevise de andre 178 om det ;-)
Rigtig god fornøjelse :-D :-D
Mvh
Bent

En tur med Skiekspressen

af Svend, 29/12 2011, 01:55 (4547 dage siden) @ Winther

Så tror jeg du har misforstået mig. Jeg skulle måske have advaret om, at indlægget kunne indeholde ironi og sarkasme ;-)

--
Svend

Anvendelse af Bc-t

af Hedegaard, 30/12 2011, 21:55 (4545 dage siden) @ Ullrich Lück

Jeg kan sagtens forstå logikken, at man ikke ønsker at vedligeholde vogne, som kun skal køre på visse tider af året.
Men hvorfor skulle de egentlig også det?

Bc-t vognene kunne køre uden problemer i styrevognstog, og jeg havde selv fornøjelsen af at køre med dem, da de kørte i Interregionaltog tilbage i 2008.
http://www.youtube.com/watch?v=aJ7QK4az-fU

I stedet for at lade dem holde og glo, kunne man have beholdt to styrevogne (hvoraf den ene skulle være reserve)
Og så ville man have en hel stamme til brug på hhv Nordvest- og Sydbanen i myldretiden.

DSB's mest brugte argument har i mange år været, hvorvidt om noget er gammelt eller nyt, og så er det fløjtende ligegyldigt om det gamle fungerer lige så godt som det nye, og om det evt kunne levetidsforlænges i forbindelse med modernisering.

Både svenskerne og tyskerne kan åbenbart godt finde ud af det.

Anvendelse af Bc-t

af Jens MO-Møller @, 30/12 2011, 22:37 (4545 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men den går altså ikke i dagens Danmark, hvor div. hylekor fra pendlere og MF`ere ville råbe og skrige om kreaturvogne og det der er værre. Det KAN man altså ikke byde os stakkels danskere!

Venlig hilsen

Jens Møller

Anvendelse af Bc-t

af Hedegaard, 30/12 2011, 23:26 (4545 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja det er jo det.

På trods af at de var nedslidte, så havde Bn-vognene jo også en komfort der langt oversteg standarden for europæiske nærtrafikvogne.
Var vognene blevet ordenligt vedligeholdt og fået skivebremser, så havde der nok ikke været det samme brok fra pendlernes side.

Er spændt på om Bc-t vognene nu får skivebremser.
I forhold til deres svenske "kollegaer", så larmer de en del under kørslen, og jeg tør ikke tænke på den larm det vil give under færgerangeringen.

Indsend billeder

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
DSB MH381

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak