Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

D/F Glyngøre i Nykøbing Mors, farvebilleder (Billedegætterier)

af Poul Erik Bjerre, 6/1 2012, 01:20 (4506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Ja, jeg kan bekræfte, at billede 1 er fra Nykøbing M. Jeg voksede op på Mors (er årgang 52). Jeg har selv oplevet Glyngøre lagt op ved siden af selve færgelejet, hvor "Morsø" normalt opererede. Jeg har også en enkelt gang eller 2 selv været med "Glyngøre", når den afløste Morsø. Jeg har desværre ingen billeder af "Glyngøre" - den var væk (1964) før jeg selv havde kamera.
Bygningen i baggrunden er havnestationen i Nykøbing - i dag restaurant "Belle Epoque". Man kan lægge til med sin båd ved restauranten - i det gamle færgeleje. Færgen, der ses på billede 1 er en af de tidligere bilfærger ved Sallingsundoverfarten (ca. 5 km syd for Nykøbing). Færgen ligger i selve havnen i Nykøbing og IKKE ved færgelejet. Jernbanefærgelejet er bag stationsbygningen. Der var til sidst 5 færger ved bilfærgeoverfarten ("Pinen", "Plagen", "Sallingsund", "Legind Bjerge" og "Gammelør" - nævnt i kronologisk rækkefølge efter alder). Den på billedet er en af de 2 ældste ("Pinen" eller "Plagen") - let genkendelig på, at der kun er 2 vinduer i gavlen af styrehuset. De nyere færger havde alle 3 vinduer. Færgen fik senere nyt navn ("Sallingsund") og nyt styrehus med 3 vinduer i gavlen. "Plagen" i oprindelig skikkelse kan også ses på www.faergejournalen.dk under "Danske Fjord Færger" - "Sallingsund", som vel at mærke er den oprindelige "Sallingsund" - med "Plagen" (den senere "Sallingsund") lagt op ved siden af. Er I forvirrede? Så er det med god grund:-D. Billederne under "Plagen" viser færgen med det nye styrehus efter omdøbning til "Sallingsund".

M.v.h. Poul Erik Bjerre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak