Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Smalspor på Esbjerg Havn (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2012, 17:21 (4502 dage siden)

At der har været smalspor på Fiskerihavnskajen i Esbjerg er lidt af en overraskelse for mig og er da heller ikke nævnt i Guldvangs "Danmarks Smalsporede Industribaner".

Kan nogen bidrage med oplysninger?

Klik på billedet for at se det i højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Esbjerg Fiskerihavnskajen. Postkort "W & M. Eneret No. 39". År:? Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Smalspor på Esbjerg Havn

af Lars, 18/2 2012, 17:44 (4502 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor mener du, at det er smalspor? det ligner da ganske almindelige normalhavnespor.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Smalspor på Esbjerg Havn

af Carsten, 18/2 2012, 18:05 (4502 dage siden) @ Lars

Hej Lars

Jeg er meget uenig, det er for mig meget tydeligt, at der er tale om smalspor.
Prøv at sammenligne med højden på personerne, eller "sporvidden" på den to-hjulede trækvogn til højre i billedet, mit bud er 600-700 mm.

Med venlig hilsen

Carsten

Smalspor på Esbjerg Havn

af Lars, 18/2 2012, 18:28 (4502 dage siden) @ Carsten

Ja, det kan selvfølgelig ikke afvises, men jeg kan ikke se, hvad man skulle med smalspor, endda flere ved siden af hinanden, lige der hvor DSB kørte forbi.

Vi må se, hvad forskningen viser, var der ikke en, der havde en gammel sporplan over havnesporene?

Her er det i hvert fald normalspor:

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Smalspor på Esbjerg Havn - nu med kort

af Lars, 18/2 2012, 18:57 (4502 dage siden) @ Lars

Man skal som bekendt aldrig sige aldrig

Her er et kort over havnen i 1902

[image]

og her er et udsnit, som viser at der er spor på vestsiden af fiskepakhusene, og at dette spor ikke har forbindelse til statsbanernes spor, som ligger på den anden side af bygningerne

[image]

Billedet er taget sådan cirka ved krydset og vi ser opad mod land.

Så måske alligevel ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Smalspor på Esbjerg Havn - nu med kort

af Carsten, 18/2 2012, 22:33 (4502 dage siden) @ Lars

Hej Lars

Ved du om der var et isværk i 1902? Jeg tror der er angivet et saltværk på kortet. Måske har smalsporet været anvendt til transport af fisk fra kutterne til auktionshallen og af is og salt fra værkerne til kutterne. Jeg gætter på at det har været en "skubbebane", altså med tobenet traktion.

Med venlig hilsen

Carsten

Smalspor på Esbjerg Havn - nu med kort

af Bent Hansen, 6/4 2012, 18:01 (4454 dage siden) @ Carsten

Hej.

Nu kunne Svend Guldvang jo ikke medtage alle smalspor i sin Industribanebog. Han måtte vælge, og der blev vel plads til allerhøjst 1 %!

Alle indsendere har ret. Det var et smalspor på postkortet, og det lå på Esbjergs anden fiskerihavn. Jeg har formentlig den ønskede sporplan hjemme, men jeg sidder i øjeblikkepå Jungshoved og planen ligger i Nr. Bjert, og jeg kan ikke nå den. Den er også for stor til min skanner.

Sådanne spor til lokale transporter var almindelige også på havne. I min (Industribaneklubbens) fortegnelse findes der vel 50 sådanne baner på havne og anløbsbroer.

Hvis jeg husker rigtigt, var banen i Esbjerg fra 1901, men allerede 1909 vedtoges en ny (tredje) fiskerihavn i Esbjerg. På grund af krigen var den først færdig - igen hæng mig ikke op på årstallet - efter første verdenskrig. Her var fiskepakhusene uden smalspor.


Bent Hansen

Avatar

Smalspor og Fiskepakhuse på Esbjerg Havn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/4 2012, 00:40 (4454 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

At der har været smalspor på Fiskerihavnskajen i Esbjerg er lidt af en overraskelse for mig og er da heller ikke nævnt i Guldvangs "Danmarks Smalsporede Industribaner".

Kan nogen bidrage med oplysninger?

Klik på billedet for at se det i højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Esbjerg Fiskerihavnskajen. Postkort "W & M. Eneret No. 39". År:? Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hej Thomas

Dengang hvor huse ikke ankom på ryggen af en lastbil, i form af betonelementer, som blev rejst op af en mobilkran, dér havde man forstand på hvad god arkitektur er.
Kan det passe, at det nærmeste fiskepakhus stadig står på Dokkaj/Dokvej ved DSDF's terminalområde ?. På Google Earth kunne bygningen på terminalområdet godt ligne lidt (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak