Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svensk lak på MZ 1407 (Jernbanen i dag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/3 2012, 02:22 (4487 dage siden)

Så har svenskerne igen været "kreative" på et af vores gamle lokomotiver: TTT TMZ 1407.

--
[image]

Svensk lak på MZ 1407

af Kim3390, Frederiksværk, 5/3 2012, 04:08 (4487 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg synes egentlig at det ser meget godt ud, men bomærket (eller hvad hedder) på siden ser meget malplaceret ud: De skulle hellere have lavet striberne hele vejen over siden, lavet bogstaverne i sort og så kørt en hvid outline rundt om. Jeg kan ikke lige komme på et bedre ord for outline (kommer af at jeg maler med spraykander, og så må jeg vel lige indskyde at jeg selv maler på 100% lovlige steder, når det er i det fri, ellers er det lærreder jeg maler på).

Svensk lak på MZ 1407

af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/3 2012, 14:53 (4487 dage siden) @ Kim3390

Ja - det er en T43-bemaling (oprindelig), så det er meget relevant.
Og bomærket er det firmaet normalt anvender.

Så alt andet er det flot synes jeg.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Svensk lak på MZ 1407

af KimC, 5/3 2012, 17:23 (4487 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja - det er en T43-bemaling (oprindelig), så det er meget relevant.
Og bomærket er det firmaet normalt anvender.

Så alt andet er det flot synes jeg.

Det er jeg enig med dig i. Den er alt andet lige kønnere end de resterende MZ her i landet med deres falmede farver, med og uden "DB keks"

Avatar

Svensk lak på MZ 1407

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/3 2012, 17:53 (4487 dage siden) @ KimC

Ja - det er en T43-bemaling (oprindelig), så det er meget relevant.
Og bomærket er det firmaet normalt anvender.

Så alt andet er det flot synes jeg.

Det er jeg enig med dig i. Den er alt andet lige kønnere end de resterende MZ her i landet med deres falmede farver, med og uden "DB keks"

Helt klart herligt at se 1407 i nye friske farver. Det holdt også hårdt med at få den malet. Navnligt rart at se litranummeret på sin rette plads. At der så er hængt en hel legeplads op på fronten pynter jo ikke ligefrem.
[image]
Nyborg 21. aug 1982

Hilsen
Henrik

--
[image]

Svensk lak på MZ 1407

af Jens MO-Møller @, 5/3 2012, 18:05 (4487 dage siden) @ KimC

Det er som om, at MZ`erne, som blev overtaget af Raillon i sin tid, lige siden har ført en mere og mere hensygnende tilvæelse, men det skyldes måske, at de kun kører inden for landets grænser? Det er mange år siden, at disse lokomotiver har fremtrådt med et pænt ydre. Underligt, at man ikke fra starten har set reklameværdien i at have nogle lokomotiver med et tiltalende ydre.

Selv en billig salgslakering ville gøre underværker og hvor er det nedværdigende at se disse prægtige maskiner fremtræde så utiltalende, men man håber måske hele tiden, at der lige pludselig melder sig en køber og så er problemet løst. Blot sørgeligt at erfare, at maskinerne skal til et andet land, før der bliver gjort noget ved det ydre.

Venlig hilsen

Jens Møller

Svensk lak på MZ 1407

af Ekaeli007, 5/3 2012, 18:47 (4487 dage siden) @ Jens MO-Møller

kun et spørgsmål er der nogen der ved om DB Schencker overvejer at købe nye maskiner, måske mindre og færre hestekræfter eller kører man bare MZerne helt ned og så er det slut???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Svensk lak på MZ 1407

af KimC, 5/3 2012, 19:11 (4487 dage siden) @ Ekaeli007

kun et spørgsmål er der nogen der ved om DB Schencker overvejer at købe nye maskiner, måske mindre og færre hestekræfter eller kører man bare MZerne helt ned og så er det slut???

Eller de kommer til Sverige og slutter sig til resten af familien når det sidste ikke-transit godstog er kørt i Danmark.

Svensk lak på MZ 1407

af Jensen @, Fredericia, 7/3 2012, 13:09 (4485 dage siden) @ Ekaeli007

kun et spørgsmål er der nogen der ved om DB Schencker overvejer at købe nye maskiner, måske mindre og færre hestekræfter eller kører man bare MZerne helt ned og så er det slut???

DB Schenker MZ'erne er lige siden overtagelsen fra DSB, blevet vedligeholdt af DSB's værksteder, efter DSB's eftersynsregime (de samme forskrifter som i DSB-tiden).
At vognkassen efterhånden trænger til en omgang, er vi enige om.

Er der nogen der ved om MZ 1407 er renoveret teknisk, eller er der blot tale om en 'salgslakering'?

Med venlig hilsen
Jens

Svensk lak på MZ 1407

af Peter Jacobsen @, 7/3 2012, 17:12 (4485 dage siden) @ Jensen

Svar Til Jensen.
Da MZ 1407 kom til Sverige.Blev der skiftet 2 vandpumper,9 enhder en turbo,på dieselmotoren.Hovdegenerratoren og hjælpedynamoen blev også skiftet.
Der ud over må der være blevet skiftet en del trykluft komponenter efter som maskinen
havde stået hensat i flere år.Hvad der er lavet ved førerrum,og elskabe ved jeg ikke.

Mvh
Peter.

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak