Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der for meget bureaukrati i DK (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/3 2012, 03:55 (4435 dage siden) @ Allan C.

Bureaukratiet er bestemt ikke blevet mindre af at jernbanedriften er lagt ud på mange flere hænder/organisationer (det gode er at holder en lang række medarbejdere beskæftiget med at kontrollere hinanden og indgå kontrakter - DJØF er sikkert himmelhenrykte), men det kunne være interessant at høre, hvilke "åndsvage/forvirrede regler og paragraffer" der specielt tænkes på.


At ethvert uheld, afsporing eller sammenstød skal indberettes til havarikommisionen, ser jeg som spild af tid.
Et MR togsæt der _triller_ tilbage i et Arriva togsæt på Aarhus H ser jeg kun som en årsag til at kræve erstatning fra det private Arriva til det statslige DSB. Der skete skader på Arriva togsættets kobling, ja, men Arrivas mand ventede altså ikke på havarikommisionen. Han tøffede til Skjern med sine passagerer, og indberettede skaden senere, når folk ikke lige skulle stå og vente på det. Hvorfor kan den slags ikke ske i København? Var der to lokomotivførere der var bange for at blive afskediget, fordi det skete et sted hvor bureaukraterne kunne se det hele? Er det nemmere at slippe afsted med den slags i Jylland?

Jeg mindes også en episode på Metroselskabets klargøringscenter, hvor et metrotog var afsporet i den skarpe kurve der er fra Vesteamager station og ind på området. Havarikommisionen fik det kun at vide, fordi de tilfældigvis hørte om det. Det blev sandeligt indskærpet over for metroselskabet, at sådan må man ikke gøre i dag?!? Hvem var det lige der kom til skade, da det tomme tog afsporede, i en kurve der _aldrig_ kommer passagerer igennem?

Hej...

Det er jo sådan at der er en undersøgende myndighed, som skal sikre en sikker trafik på jernbanen, denne myndighed kan
ikke gøre sit arbejde hvis ikke hændelser bliver indmeldt.

Der findes jo frister på hvornår en hændelse skal meldes til trafikstyrelsen, og den som har vagten tager altid stilling til om det er noget som der rykkes ud til eller ej.

Vi kan jo ikke have jernbaneselskaber der ved ulykker og hændelser skal undersøge sig selv for fejl.

Den med Arriva toget som har et sammenstød med et DSB tog,
Uden at have læst rapporten i nu, så håber jeg da ikke pågældende lokomotivfører bare foresætter kørsel uden internt at have fået tilladelse til dette.
Der kan være sket skader til togsættet som kan påvirke sikkerheden og derfor vil man normalt sende sådan et sæt på værksted.

Det i København har jo særligt opmærksomhed dels fordi der i øjeblikket er gang i en ombygning af centralsikringen og det at to tog støder sammen altid er alvorligt.

Den med Metro selvskabet, ja der for de en påtale for ikke at overholde lovgivningen omkring indberetning af hændelser af sikkerhedsmæssig karakter.
Om der er passager i toget eller ej har ingen betydning, det at et tog kører af sporet er alvorligt og det kunne jo være en ligende hændelse kunne ske et andet sted på banen, derfor skal alle afsporinger da indmeldes og evt. undersøges nærmere.

vh
Allan

Rapporten fra Arriva toget i Aarhus er her: hcl.dk
Som jeg læser det, kørte han fra Aarhus før han indberettede sammenstødet.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak