Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østerport st, spor 9 3/4 (Generelt)

af UTJ, 21/3 2012, 14:47 (4429 dage siden) @ Gæst

Jeg har også undret mig over renoveringen. Og forklaringen om at der ikke er mange andre overgangsspor mellem S-tog og fjerntog køber jeg ikke rigtig. Banestyrelsen har det med at total-renovere underlige steder. Bla. er S-togs vendesporerne på Herlev, Vanløse også blevet totaltrenoveret inden for den senere årrække skønt de overhovedet ikke bruges dagligt.

Og hvad med perronspor 3 på Hellerup Station? sporet blev ligesom resten af sporene sat istand og ikke eet S-tog mod Klampenborg afgår fra det! De bliver istedet ledt ind på nordbanensperronspor så kan forsinkelserne jo også meget lettere forplante sig videre ud på resten af S-banen.....

De tilsyneladende ubrugte spor bliver fornyet for at bevare fleksibiliteten (=nuværende funktionalitet) på S-banen. Det er således nødvendigt med mange vendespor under de mange sporarbejder på S-banens hovedspor. Det er også årsagen til at der blev indlagt transversaler i Gentofte for nogle år siden, som også kan anvendes som vendesporsanlæg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak