Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Staniol-expressen (Generelt)

af MY1146, 5/4 2012, 23:26 (4436 dage siden)

Hej venner

Husk at det er her i påsken at MA 460 er ude og blive luftet mellem Odense og Tommerup. Kom og få en nostaltisk tur med dette flotte tog i påsken

Hvis nogle har billeder fra påskens kørsler, så læg dem da endelig op her

Læs mere her, omkring priser og køreplaner:
Sølvpilen til Tommerup

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Staniol-expressen

af Niels Faldborg, Årslev, 6/4 2012, 09:38 (4436 dage siden) @ MY1146

[image]
Her er et enket billede fra Holmstrup torsdag 05-04-12

Staniol-expressen

af Niekind, 6/4 2012, 10:56 (4436 dage siden) @ MY1146

Sådan skal et rigtig lyntog se ud.... :-)

"Danmarks Jernbanemuseums Sølvpil er det eneste eksisterende eksemplar af den danske udgave af toget. Og det eneste køreklare eksemplar af denne togtype overhovedet."

Hvordan ser den tyske udgave egentlig ud? og hvordan skaffer man reservedele til museums-lyntoget?

Staniol-expressen

af Steff, 6/4 2012, 11:34 (4436 dage siden) @ Niekind

Kære Niekind m. fl.

Al udvikling har sin forhistorie, men at DSB’s litra Ma-lyntog skulle have noget at gøre med den daværende ”Romtraktat”, det senere EU, er vel de allerfleste ubekendt, men det er altså fakta!
I 1953 fremlagde direktøren for de hollandske statsbaner, Dr. Ing. M. den Hollander et forslag i den internationale jernbaneunions (UIC) ledelse om, at forbinde de økonomiske og handelsmæssige kraftcentre i Europa med et internationalt tognet.
”Montanlandenes” trafik- og handelsministre – dvs. Benelux-landene, Frankrig, Italien og Forbundsrepublikken Tyskland, fandt ideen god. Derfor nedsatte landenes nationale jernbaneforvaltninger i 1954 i Utrecht i Holland, et TransEuropExpress forum, for at undersøge mulighederne for ”anvendelsen af internationale motorvognsæts kørsel med et højt serviceniveau mellem medlemslandene”.
Man ønskede indledningsvis et operatørselskab ejet af alle landene med et fælles togkoncept og med samme type materiel. Men forskellene de forskellige jernbaneforvaltninger imellem var dog for stor og landenes trafikministerier modsatte sig derfor dette. I stedet enedes man om at danne ”Commision TEE” med hovedsæde i Den Haag i Holland og med Dr. M. den Hollander som chef. Her blev man enige om, at udvikle et togkoncept baseret på de individuelle medlemslandes egne tog, men med fælles fastlagte retningslinier. Endvidere blev man enige om, at starten for disse nye forbindelser, skulle være til køreplansskiftet den 03. juni 1957. Altså kun tre år til forberedelse. De praktiske ting m.h.t. implementeringen af de nye togkoncept, blev udlagt til specielle underdelegationer, bl.a. en teknisk-, en køreplans- og en reklamedelegation.
Den tekniske delegation under TEE holdt tre hovedmøder, et i november 1954, et i februar 1955 og endelig et i maj 1955. Her blev grundprincipperne lagt til medlemslandenes forskellige TEE togsæt, da ideen med et fælles togsæt nu var bortfaldet.
Firmaerne MAN, Voiht, MTU, Linke-Hofmann-Busch (LHB), Wegmann & Co. og den elektriske industri gik sammen med DB’s ingeniører fra Bundesbahn Zentralamtes i München i gang med at forberede konstruktionen af de nye dieselvognssæt.

[image]
Det færdige togsæt, her fotograferet i Köln i juli 1967.

Togsættene havde en standartoprangering, der bestod af en motorvogn, en kupevogn, en spisevogn uden køkken med bar og passagerafdeling, en køkkenvogn med spiseafdeling, en kupevogn, en storrumsvogn og en motorvogn.
I alt blev der af TEE motorvognsmateriellet med mellemvogne bygget:

• 19 motorvogne BR VT 11.5 a/b (Dü) nr. 5001 – 5019, efter 1968 601 001 – 019.
• 23 kupevogne BR VMg (Aü), nr. 5101 – 5123, efter 1968 nr. 901 101 – 023, hver med plads til 36.
• 8 storrumsvogne BR VMd (Ay), nr. 5201 – 5208, efter 1968 901 201 – 208, hver med plads til 33.
• 8 spisevogne uden køkken med bar med passagerafdeling BR VMe (ARy) nr. 5301 – 5308, efter 1968 901 301 – 308, hver med plads til 23 og
• 9 køkkenvogne med spiseafdeling BR VMf (WRy) nr. 5401 – 5409, efter 1958 901 401 – 409, hver med plads til 23.

I alt 59 enheder.

Ønsker du at læse hele historien, udgav Dansk jernbaneklub i 2002 et temahæfte med historien om litra MA og dets forbillede BR VT 11.5. Det er den eneste – jeg kender – næsten komplette historie på dansk. Men kan du tysk, google f.eks. "DB VT 11.5" eller "DB BR 601".
M.h.t. reservedele er det meget svært, da DSB solgte/forærede togsættene med reservedele til en polsk privatbane, der hurtigt herefter blev skrottede og delene spredt. Togsættene var gamle og teknikken umiddelbart for kompliceret på daværende tidspunkt for operatøren.
Men helt sikkert vil Dennis fra Museumstog når han er færdig med at køre i Odense kunne skrive noget helt konkret.
Om togsættet skal have ATC, vil Dennis igen være den bedste til at svare.

Fortsat god påske til alle!

--
Steffen Dresler

Staniol-expressen

af Georg Schmidt, 6/4 2012, 12:06 (4436 dage siden) @ Steff

Her nogle billeder fra Hamburg Altona af den tyske type (Vt 11.5) som til sidst hed 601-602.
[image]
[image]
[image]
Her holder 601'eren ved siden af Vt 08 "København Express" eller det er nok nærmere Flensburg express.:-D
[image]
Her ses turbineenden. Fotos A B Sillesen september 1976.
Iflg. "Die Bundesbahn" lå kilometerydelsen for Vt 11.5 i årene 1960-63 på omkring 30000km pr. måned. Vt 08'erne kørte faktisk mere, nemlig omkring 36000km pr. måned i øvrigt det samme som V 200 og det må da siges at være gode kilometertal.
Mvh
Georg

Staniol-expressen

af Hedegaard, 6/4 2012, 11:17 (4436 dage siden) @ MY1146

Er der pt planer om at forsyne toget med ATC?
Synes det er utrolig synd, at det skal ligge og trille rundt med 70 i timen mellem Odense og Tommerup.
Det er bygget og beregnet til længere ture. Vi har allerede "Nostalgi-IC'eren" fra København til Rødby. Vi mangler helt klart et "Nostalgi-Lyn" fra Odense til Århus/Aalborg.
Tror sådan en udflugt ville kunne blive populær

Staniol-expressen

af Niels Faldborg, Årslev, 6/4 2012, 11:34 (4436 dage siden) @ Hedegaard

Det var ihvetfald svært at genkende den karakteristiske turbolyd, når toget ikke accelerede som ''det sig hør og bør'', den lyd er for mig et meget iørefaldende kendetegn, som jeg knytter til dette tog.

Staniol-expressen

af KimC, 6/4 2012, 13:36 (4436 dage siden) @ Niels Faldborg

Det var ihvetfald svært at genkende den karakteristiske turbolyd, når toget ikke accelerede som ''det sig hør og bør'', den lyd er for mig et meget iørefaldende kendetegn, som jeg knytter til dette tog.

Det med turbolyden er noget man er begyndt med at dyrke i vore dage. Ligesom My får også Ma hele armen under igangsætning for at få mest mulig lyd ud af skorstenen. Dengang togene (det være sig My, Ma, etc) kørte i plandrift var lokoførerne mere til at man skulle have en god rejseoplevelse, hvor de rejsende ikke blev slynget omkuld når togene satte i gang. Hvis man sad i et Ma på udgangsstationen tog og læste, kunne toget godt sætte i gang og liste sig ud af stationen uden at man opdagede noget før man så ud af vinduet. Bevares, de kunne da godt give den et haak mere hvis der var en forsinkelse der skulle hentes, men dengang kørte togene jo til tiden...
Faktisk udøvede personalet i bistroen pression på lokoførerne, hvis der var for mange igangsætninger med hjulslip, fik de ikke kaffen bragt ud i førerrumet. Ryk i toget = spildt kaffe.

Staniol-expressen

af caprani ⌂, København, 6/4 2012, 13:51 (4436 dage siden) @ KimC

Det med, at toget "kunne liste igang uden man opdagede det" husker jeg også tydeligt. Faktisk er det mindre lyden end specifikt fraværet af samme jeg husker fra MA's (ihvertfald tidlige) driftsdage.

Jeg hælder ligeledes til den anskuelse, at man nok i høj grad kører for at glæde enthusiasterne på ture med disse museumstog, og sådan skal det vel også være:-D
Jeg mindes også lige at have læst et par anekdoter af en Engelsk damp-fører (fra plandrift-tiden) som havde ret ringe forståelse for enthusiasternes lyd og røg afhængighed. I hans tid gjalt det da om, at lave så lidt røg og så høj effekt ud af kullene som muligt, altså mere energi omsat til bevægelse og trækkraft, end til show :-)

Og så skal vi da iøvrigt liiiiige en lille tur over og køre med MA imorgen :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Staniol-expressen

af KimC, 7/4 2012, 07:20 (4435 dage siden) @ caprani

Jeg hælder ligeledes til den anskuelse, at man nok i høj grad kører for at glæde enthusiasterne på ture med disse museumstog, og sådan skal det vel også være:-D
Jeg mindes også lige at have læst et par anekdoter af en Engelsk damp-fører (fra plandrift-tiden) som havde ret ringe forståelse for enthusiasternes lyd og røg afhængighed. I hans tid gjalt det da om, at lave så lidt røg og så høj effekt ud af kullene som muligt, altså mere energi omsat til bevægelse og trækkraft, end til show :-)

Glæden over turbolyden kan blive kortvarig. Hydrauliske gear bliver slidte, og den form for igangsætning er ikke en god måde at behandle et halvtræt gear på, et gear som man tilsyneladende ikke har, eller kan få nogen reservedele til længere.
Jeg kan være ligeglad, det bliver ikke mig der står med reparationen, og hvis operatøren vælger at løbe risikoen for et gearhavari for at få lidt mere turbolyd, kan de gøre det.

Staniol-expressen

af caprani ⌂, København, 8/4 2012, 18:13 (4434 dage siden) @ KimC

Jeg var ovre og køre med den igår, inklusive tilskuer til et par afgange. Jeg synes nu, at de kørte pænt uden at være overforsigtige. Vel var der da et vist hyl, men jeg synes ikke det virkede særligt støjende, eller iøvrigt synderligt voldsomt.:-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Staniol-expressen

af Danijel Buns Larsen, 10/4 2012, 19:22 (4431 dage siden) @ KimC

Det var ihvetfald svært at genkende den karakteristiske turbolyd, når toget ikke accelerede som ''det sig hør og bør'', den lyd er for mig et meget iørefaldende kendetegn, som jeg knytter til dette tog.


Det med turbolyden er noget man er begyndt med at dyrke i vore dage. Ligesom My får også Ma hele armen under igangsætning for at få mest mulig lyd ud af skorstenen. Dengang togene (det være sig My, Ma, etc) kørte i plandrift var lokoførerne mere til at man skulle have en god rejseoplevelse, hvor de rejsende ikke blev slynget omkuld når togene satte i gang. Hvis man sad i et Ma på udgangsstationen tog og læste, kunne toget godt sætte i gang og liste sig ud af stationen uden at man opdagede noget før man så ud af vinduet. Bevares, de kunne da godt give den et haak mere hvis der var en forsinkelse der skulle hentes, men dengang kørte togene jo til tiden...
Faktisk udøvede personalet i bistroen pression på lokoførerne, hvis der var for mange igangsætninger med hjulslip, fik de ikke kaffen bragt ud i førerrumet. Ryk i toget = spildt kaffe.

Jeg forstår godt, hvad du mener med manglende turbo-lyd, hvis vi taler om igangsætning ved glat og fedtet føre. Men mine oplevelser med Sølvpilen i påsken var, at de på de allermest våde dage netop skånede gearene for hjulslip med forsigtige igangsætninger. Men vi fik da også oplevet ægte lyntogsigangsætning med turbofløjt ud af byen, da vejret var godt. Jeg væltede ikke rundt i toget selvom turboen fløjtede.

Og så sætter jeg lidt spørgsmålstegn ved postulatet om de "fløjtefri" igangsætninger. De videoer jeg har fundet på DigRøret.com tegner lidt et andet billede. Såsom nedenstående.

http://www.youtube.com/watch?v=A76hA9IbLJU

Afgangen fra Høje Taastrup er i glimrende tørt vejr, og der fløjtes ud af byen.
Eller hvad med den her?

http://www.youtube.com/watch?v=SvZS9-JcJPc&feature=related

Her er vi lige afgået fra Lunderskov, og hvis man lytter godt efter, kan man allerede fra perron høre turboen hyle.
Så er der denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=dNHTvpH2qpk&feature=related

Her afsluttes MA'eren karriere, så der ville man nok godt kunne forstå, at de truttede motoren godt af.

Men hvordan er ovenstående klip så forskellig fra denne igangsætning i det herrens år 2010?
http://www.youtube.com/watch?v=YHwzO5513ig&feature=related

Videoerne er alle tage fra Youtube.com og de respektive ophavsmænd er:
(1) Brugeren Henrikrail
(2) Brugeren henriktog
(3) Brugeren Corvetten12
(4) Brugeren Kaspertog

Staniol-expressen

af Niekind, 6/4 2012, 14:35 (4436 dage siden) @ Niels Faldborg

Findes lyden ikke et sted på youtube?? :-)

Staniol-expressen

af Niekind, 11/4 2012, 09:03 (4431 dage siden) @ bladerunner

Fine fine billeder.... også dem fra Tyskland.

Har I nogle billeder indefra mellemvognene og styrevogn?

Hvad gemmer der sig bag de bagerste vinduer i motorvognen?

Staniol-expressen

af caprani ⌂, København, 12/4 2012, 14:10 (4430 dage siden) @ Niekind

Her er et billede fra 7/4 2012. Som man ser var det tørvejr lige dér.
Så vidt jeg ved huser motorvognen, bag de pågældende vinduer, pakrum og tjenestekupé.

[image]

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Svenska-lok


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak