Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torsdagsbilleder - Dræby (Generelt)

af h087 ⌂, køge, 25/5 2012, 15:03 (4405 dage siden) @ Svend

Hej

ja herlige billeder og jo der var en god trafik på Dræby til Lindø. Rygter eller overleveringen omtaler at det vist var meningen at der skulle været sidespor helt til Lindø, men strandede på hvem der skulle betale, selvom -igen vist nok - var lovning fra Lindø på at ville bruge jernbanetransport - og så var der lige Kerteminde landevejen, frygtelig hvis biler skulle stoppe for et tog!! Og så var der vist også en rutebilchefstilling for Fyn på spil - nå, men der er vist osv.........

om vognene - tja Ekspert er jeg ikke - men umiddelbart vil jeg sige at den med det meget spændværk forneden er en SSl 16 sonderbauart, usikkerheden ligger i de mange stolper, den oprindelige tegning fra DR/DB merkbuch viser at der kun var 7 stolper på hver side - men det er måske der den er "sonder". Den anden er jeg meget i tvivl om pga den kraftige vognbund, men kunne være en SSos bauart ombygget/omdannet, idet den oprindelige SSos vogn havde sidefjele og også kun 7 stolper på hver side. Det kan også være en SSl sonderbauart !!??
her kan jeg virkelig godt savne Per Topp Nielsen og Dansk Jernbanearkiv, Der er han meget mere videne og ekspert. Man (jeg) burde sætte sig i forbindelse med ham, vi har jo trods alt kendt til og hinanden i ca 40 år -og uden hans værk DRIFTMATERIELLET om danske godsvogne - havde man nok ikke vidst så meget om disse. Men på forum her har vi vel også nogen der ved mere om tyske godsvogne - end den smule - jeg ved - har ikke rigtigt beskæftiget mig med det tyske i snart 30 år
men kigger da videre og undersøger
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak