Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog ferie i Frankrig (Generelt)

af Per Sørensen, 11/6 2012, 21:17 (4345 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej Søren,

her er lige 3 mere fra Helsingør:

Måske 30-40 km sydvest for Paris ligger Musée Le Rambolitrain i byen Rambouillet. Det er nemt at nå med ret hurtigtkørende forstadstog.
Museet har pænt stor udstilling af modeltog i alle aldre og en havebane, hvor eventuelle unger (eller én selv) kan dampe rundt.
Det allerbedste er nu en spor nul bane der er meget smuk og pænt stor. (Anmeldelse ******/Ped)

I Paris ligger der et par modelbanebutikker ved Place de Italie, hvor du også finder en god bro til at se ned på, (øh hvilken banegård var det nu...) Modelbanebutikkerne har jeg ikke være i i måske 8 år, men den gang købte jeg Jouef sovevogne og spisevogne, samt et par gode godsvogne. Den ene var en "Marcel Millet" kølevogn fra LS models (det er dem HO87 fra Køge skriver om visse steder). Dengang var det ikke muligt at købe i DK. (****/Ped)

Sidste ting: Fra Geneve kan du køre med smalsporsbane til Martigny også i Schweiz. Undervejs har man dog været igennem Frankrig nogle meget spændende steder. Du passerer Chamonix og der er altid stort, men inden man kommer ned til Martigny kommer man ud i 1000ms højde på en afsats. Det føles sådan, men er nok kun 270m. (******/Ped).
Bemærk at stationen i Geneve ligger et stykke fra hovedbanegården. Det er ovre efter rangérbanegården, der iøvrigt har ret specielle adgangsforhold. Det er såvidt jeg husker en dobbeltsporet trekant, men inde i bjerget og direkte ud på bro over Rohne..

Du må på google Earth/Michelin.

Rigtig god tur.
Misundelse er skidt siger mange, men det er noget vrøvl! Jeg er forresten misundelig!

Venligst
Ped


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak