Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Hedegaard, 18/7 2012, 15:26 (4344 dage siden) @ Fysikeren

Med en kommende elektrificering på Sydbanen, ville det være ideelt at få genindført de direkte afgange mellem Helsingør og Nykøbing F/Rødby, så hele denne strækning ville blive betjent kun af elektriske togsæt.

Sandt nok, så ville den direkte forbindelse fra Kystbanen og til Lufthavnen ryge, men denne kunne så betjenes af Øresundstog fra Østerport mod Sydsverige.
Der er ingen tvivl om, at uanset hvem der er ved roret, så ændrer det ikke på at mange af forsinkelserne opstår i Sverige og spreder sig til den danske del af strækningen.

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Fysikeren, 18/7 2012, 16:10 (4344 dage siden) @ Hedegaard

Jeg er som sådan enig med dig i, at en omprioritering så Kystbanens tog fortsætter til Roskilde og Malmö ville løse problemet med forsinkelser fra Sverige, og kapacitetsmæssigt ville man nemt kunne vende Øresundstogene på Østerport i stedet for sjællandske regionaltog.

Men det løser jo kun problemet for Kystbanen og ikke det reelle problem: At man kombinere højfrekvent forstadstrafik med lavfrekvent interregionaltrafik. Og trafikken mellem København over Kastrup til Malmö bliver ikke bedre af det. Videre er der tanker om en HH-forbindelse, javel, det er ikke lige med det samme, men så vender problemet jo tilbage på en eller anden måde.

Nej, det specifikke problem skal simpelthen løses ved roden, og regulariteten skal forbedres grundlæggende! Det har været muligt i Danmark, vi er kommet langt på få år.

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Allan Eriksen, 19/7 2012, 05:25 (4344 dage siden) @ Hedegaard

Hvor opstår disse forsinkelser og hvorfor, på et tidspunkt for mange år siden troede jeg at det var på grund af Västkustbanan var meget enkeltsporet. nu er situationen en anden da en stor del af denne bane er dobbeltsporet. Er de ikke igang i øjeblikket mellem Båstad og Ängelholm og slulle vist være færdig i løbet af August måned. Herefter er der kun enkeltsporet mellem Ängelholm og Helsingborg og så selvfølgelig mellem Laholm og et stykke nord for ângelholm.

Men ellers lyder det da som en god ide at Øresundstogene vender på Østerport.

Er man ellers kommet nærmere om det nye elektriske togmateriel,skal være dobbeltdækker togsæt eller hvad???

Venlig hilsen


Allan

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Allan Eriksen, 19/7 2012, 09:45 (4344 dage siden) @ Niels Munch

Tak ja der er da et par km enkeltspor, så jo der skal ikke så meget til hvis der er et problemer et sted så ruller lavinen.

Det får mig til at tænke det er fornuftigt som et tidligere indlæg nævner, Lad øresundstogene fra Sverige og måske også lufthavnen, vende på Østerport. Man Vil nok aldrig helt undgå forsinkelser men minimere virkningen af disse og i sidste ende gladere kunder og større tilfredshed med DSB selvom det er DSB datterselskab i øjeblikket så er det passagererne tænker på det er DSB.

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Woodi, 18/7 2012, 15:37 (4344 dage siden) @ Fysikeren

Transportministeren ser gerne, at DSB overtager Kystbanen i 2015. Læs mere her:


Jeg vil sige, at jeg umiddelbart er enig med ham.


Også herfra.!

Oprigtigt ville DSB´s eksistens være truet efter 2014, som de havde kontrakt oprindeligt med Transportministeriet på og i og med den tidligere borgerlige regerings offentlighedsforskrækkelse - så på det éne punkt, er jeg glad for den nye Transportminister, som jeg har truffet ved andre lejligheder, en mand der er helt nede på jorden uden store armbevægelser og hans og embedsmændenes vurderinger af hele forløbet med både Kystbanen og DSB generelt, er at der skal falde ro på nu og tiltrængt sunde sig med det der er tilbage incl. VIAS i Tyskland.

--
[image]

Kystbanen tilbage til DSB i 2015?

af Georg Schmidt, 18/7 2012, 16:43 (4344 dage siden) @ Fysikeren

En rigtig god melding. Som jeg også har skrevet tidligere, var der nok en grund til, at politikerne i over 100 år kørte landets grundlæggende transportstruktur i statslig regi.
Nu har den yngre generation af politikere så fået afprøvet det de har lært i stor skala, og man kan vist roligt sige med dyre lærepenge både i øst og vest.;-)
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak