Hejsa
Lidt fra Kanalfrederikshavn:
http://www.kanalfrederikshavn.dk/vis/nyhed/150000-jernbanesveller-fra-frhavn-til-england/
Sikke et arbejde (og meget lidt "CO2-neutralt" energiforbrug) med lastbiltransport til Frederikshavn, aflæsning på læssevejen på Frederikshavn Banegård (eller på havnen) med lastbilkran i en stor dynge, sortering og stabling, lastning af skib, skibstransport til England, losning i England, transport til shredder, eventuel transport af træflisen dertil hvor den skal brændes af, håndtering på forbrændingsanlægget inden den endelige afbrænding.
Og bliver forbrændingsvarmen mon til fjernevarme ?.
Og hvad sker der med de ødelagte og både halv- og helrådne sveller ?. De kommes i en 20 fods affaldscontainer og bliver brændt af i Danmark - hvor vi jo åbenbart ikke kan finde ud af at brænde sådan noget af ?!?
Her sover Frederikshavn Kommune vist i timen, for her i kommunen satses der på omstilling til træflis i fjernvarmeproduktionen.
Her regner man med, at man i gennemsnit kan klare sig med ca. 14 lastbillæs - om dagen! 365 dage om året! Dvs. 5110 lastbillæs om året! Kald lige det "CO2-neutralt" igen!
Forbrændingsanlææget i Frederikshavn ligger tæt på Vendsysselbanen - det er vist lige før, at der var basis for et sidespor, når der skal bruges så forholdsvis meget brændsel med så forholdsvis lav brændværdi.
Her burde kommunen måske hellere have budt ind på svellerne - om ikke andet ville der være brændsel til et godt stykke tid, og qua tjæreimprægneringen har de nok også højere brændværdi end frisk træflis.
Men desværre betragtes træaffald ikke som biomasse, sådan som det ellers er tilfældet i Sverige og Tyskland, så derfor er det ikke "CO2-neutralt".
Men mon ikke at det ville være mere "CO2-neutralt", end den meget lidt "CO2-neutrale" transport til England, hvor der i beregning af varmeudbytte og effektivitet - såfremt at varmen overhovedet bruges til fjernvarme - burde fradrages det energiforbrug, der har været inden svellerne overhovedet er nået frem til ovnen i England.
Hvis vi gerne vil give en bedre og mere "CO2-neutral" verden videre til vores børn, så er det vist på tide, at vi begynder at tænke os lidt om - og f.eks. medregne de osende lastbilers energiforbrug i den såkaldte "CO2-neutralitet", når de bruger løs af en knap ressource (olie) til transport og håndtering af materialer med forholdsvis lav brændværdi (f.eks. ovntørrede brændetårne, ditto briketter og træpiller fra Lithauen, Rusland og Polen til de 800.000 danske brænderøgshyggere), på deres vej fra den ene ende af verden til den anden.
Havde blot noget af transporten været pr. jernbane, så havde det muligvis pyntet en lille smule på energiregnskabet - men "CO2-neutral" ???. Hmmmm....
Genbrug, gad vide om det bliver genbrug på samme måde som med den færger der blev sendt til Indien.
Man kunne i hvert fald godt frygte, at varmen fra destruktionen af svellerne i England kun kommer til at glæde pipfuglene. Men vi får se...