Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snerydning på jernbane.. (Generelt)

af D 826, 19/7 2012, 21:12 (4341 dage siden)

Hvilken slags materiel er stærkest bag ved en sneplov.. Damp eller diesel mon?!

Jeg fandt lige en sjov film på youtube med et tog på sneplovs arbejde, meget sjovt at se den skubbe meterhøje snedriver væk fra sporene

http://www.youtube.com/watch?v=PGYJRsiuHEM&feature=related

Det lader til at være en tysk sneplov og en amerikansk maskine.. Der stod noget med Nordfolk and western på tenderen..

--
Vh. D 826

Avatar

Snerydning på jernbane..

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/7 2012, 22:21 (4341 dage siden) @ D 826

Et indlæg om snerydning på jernbane i et historisk perspektiv kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Snerydning på jernbane..

af KimC, 20/7 2012, 09:57 (4340 dage siden) @ D 826

I starten nåede jeg lige et par tanker om osende amerikanske dieselmotorer - men det var jo noget helt andet der røg!
Sneploven synes jeg ligner en kraftigt ombygget "Caboose", formentlig oprindeligt en af de sene typer med særlig kraftig undervogn.

Snerydning på jernbane..

af Niels Munch, 20/7 2012, 11:33 (4340 dage siden) @ D 826
redigeret af Niels Munch, 20/7 2012, 11:53

Det lader til at være en tysk sneplov og en amerikansk maskine.. Der stod noget med Nordfolk and western på tenderen..

Det er en "Russell-sneplov" af absolut nordamerikansk herkomst, se også:

http://www.rrpicturearchives.net/rspicture.aspx?id=7703 .

Lokomotivet må i øvrigt være dette: http://en.wikipedia.org/wiki/N%26W_475 .

M.v.h.
Niels

Snerydning på jernbane..

af D 826, 20/7 2012, 13:49 (4340 dage siden) @ Niels Munch

Okay men strasburg er det ikke i tyskland? Jeg ved så ikke om det er materiel som er indlejet fra amerika..

--
Vh. D 826

Snerydning på jernbane..

af Søren Jakobsen, Randers, 20/7 2012, 13:53 (4340 dage siden) @ D 826

Okay men strasburg er det ikke i tyskland? Jeg ved så ikke om det er materiel som er indlejet fra amerika..

Strasbourg ligger på trods af det tysk klingende navn i Frankrig :-)

Avatar

Snerydning på jernbane..

af Gert, Aalborg, 20/7 2012, 14:05 (4340 dage siden) @ Søren Jakobsen

Strasburg er i Alsace som på skift har vkret Fransk - tysk - fransk - tysk - fransk som historien med alle dens krige er suset forbi den stakkels by. Jeg kendte en gammel mand i byen - han havde nu skiftet nationalitet nogle gange igennem sit lamge liv.

Gert

Avatar

Snerydning på jernbane..

af Gert, Aalborg, 20/7 2012, 15:19 (4340 dage siden) @ Niels Munch

Ok - de har nogle "Kopinavne" på de kanter.
Men det ændrer ike på nationaltetsskiftet for den eeuropæiske udgave.

Gert

Snerydning på jernbane..

af Peter M. Thomsen, 20/7 2012, 14:43 (4340 dage siden) @ Niels Munch

Spændende billeder fra America.
Et spørgsmål til lokomotivførerne her på sitet, hvorfor kører lokomotivet baglæns, er det ikke mere normalt at lokomotiver kører retvendt. Er tenderens ramme stærkere end selve lokomotivets ramme?
Et spørgsmål til alle: er det kun LJ og ØSJS (RT), der har sneslynger?
Peter

Snerydning på jernbane..

af Niels Munch, 20/7 2012, 15:14 (4340 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Et spørgsmål til alle: er det kun LJ og ØSJS (RT), der har sneslynger?

Ja; DSB fik 1979-81 4 sneslynger af tilsvarende udformning, Specialvognene 3001, 3002, 3003 og 3004, som jf. Tommy's database alle er udrangerede.

M.v.h.
Niels

Snerydning på jernbane..

af KimC, 20/7 2012, 17:33 (4340 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Et spørgsmål til lokomotivførerne her på sitet, hvorfor kører lokomotivet baglæns, er det ikke mere normalt at lokomotiver kører retvendt. Er tenderens ramme stærkere end selve lokomotivets ramme?

En anden god grund er at hvis de kører fast "retvendt", vil tenderens indhold ende i førerhuset, hvis der er åbent bagtil. På maskiner hvor der er bagvæg i førerhuset er denne risiko mindre.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak