Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Klokker ved overkørsler - delemne 2 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2012, 19:28 (4293 dage siden) @ T. Rithmester

Dette er ikke et svar til Thomas' spørgsmål om "højttalerklokker" men blot en oplysning, som har været i mit hoved i over 20 år og som jeg nu lige så godt kan få skrevet ned og "offentliggjort". (Så fylder den jo heldigvis ikke der, hvor den lå, og hvor onde tunger påstår, at pladsen er trang);-).

Til sagen:

I overkørsler, hvor der er blink og bomme, ringer klokkerne, mens bommene går ned. Klokkerne ringer ikke, mens bommene er nede og heller ikke, når de går op.

Men visse steder lader man klokkerne ringe, mens bommene er nede - vistnok for at undgå utilsigtet passage af (især?) fodgængere.

Dette var (og er?) tilfældet i Stenstrup Syd. Denne oplysninger stammer fra sikringsmesteren for den på pågældende strækning og blev givet mig i 1990 under et "pel-møde" (forkortelse for produktionsenhedsledermøde) på Fyn, da jeg var "stationschef" for strækningen Pederstrup-Svenborg og med behørige "lydstater" i Rudkøbing og Faaborg. Langelands tilhørsforhold til "mit embede" gjorde, at jeg kunne bryste mig af at have region Sydjylland/Fyns sydligst beliggende produktionsenhed - i øvrigt til stor fortrydelse for min stationschefkollega i Padborg. Han var lige ved at tabe et potentielt væddemål om emnet.

Nå, tilbage til sagen: Ringeriet i Stenstrup Syd sker sandsynligvis på tilsvarende vis mange andre steder, men er angiveligt mere undtagelsen end reglen.

PS: Jeg har ikke tjekket, hvad der står i SR om "emnet".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak