Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Olsenbanden (Generelt)

af KimC, 10/8 2012, 14:08 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Der er noget af det sære køretøj der minder lidt om noget Pedershåbetellerandet uden førerhus, den del som får tingesten til at køre. Det ser ud som man uden om den har bygget en platform så der var plads til hele banden. Når man ser den sekvens hvor de kører ud af Agger Tange, mens der skydes fra den gule bil der forfølger dem, kan man se at indersiden af pladebeklædningen er ubehandlet jern med et let lag rust.
Hvis det er sådan man har skabt "tingesten" er der vel stor chance for at pynten er pille af den igen. Om selve trækkraftenheden findes bliver svært at afgøre når man ikke ved hvilken enhed der var tale om.

Ifølge linkene skulle der dog have været tale om to forskellige køretøjer der var fremstillet til at se ens ud, men til hver sin sporvidde. Den ene original, den anden kopi. Den svævende aksel skulle være løftet af sporet fordi tingesten ofte afsporede.
Det rejser sørgsmålet om der nogensinde ved VBV er spottet en trækkraftenhed der så sådan ud. Det jeg har set lignede mere traditionelle industribanelokomotiver, samt ikke at forglemme den specielle "skinnebus" D13.
Jeg mener ikke at der på noget tidspunkt kan skimtes noget driftnummer på "tingesten" og derfor tvivler jeg på at den kan have været almindelig VBV materiel. De spøjse "blikpuffere" som ses på "tingesten" både mens den kører på 785 og på 600 mm sporet ville ikke have holdt længe i normal drift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak