Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 13:31 (4234 dage siden) @ steenth

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.


Fra VVM undersøgelses hørringsnotat:

Banedanmarks kommentarer
Det er muligt at realisere Timemodellen på strækningen Århus-Aalborg ved
maksimale hastigheder på 200 km/t. De lokaliteter, der skal have særligt
fokus ved udretning af kurver, etablering af transversaler mv., vil blive
identificeret ved en sporteknisk screening, der gennemføres i efteråret 2010.
Den økonomiske ramme for tilpasning af jernbanen mellem Hobro og Aalborg
er på ca. 55 mio. kr., hvilket kun giver mulighed for mindre justeringer af de
bestående skinner.
Det vurderes at være ud over projektets rammer at forberede broer,
stationsanlæg mv. til hastigheder over 200 km/t.

Det interessante i en sag som denne er, når der for alvor går politik i den. Og det kan der meget vel gøre.

200 km/t Hobro-Aalborg tager udgangspunkt i "Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om: En grøn transportpolitik, 29. januar 2009".

Hvad der er nedfældet i en politisk aftale, kan hverken minister eller Banedanmark ændre uden om forligskredsen.

Det interessante er så, hvad der står i nævnte aftale. Og aftalen er faktisk klar, for på side 17 står:

"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."

Så man kan ikke nøjes med hverken 160 km/t eller 180 km/t for den sags skyld. Banen skal simpelthen opgraders til 200 km/t, medmindre man genforhandler aftalen. (At der så i 2018 næppe findes materiel, der kan befare strækningen med 200 km/t er så en helt anden sag).

At Banedanmark skriver "Det vurderes at være ud over projektets rammer at forberede broer, stationsanlæg mv. til hastigheder over 200 km/t." er ganske overflødigt. For ingen har på noget tidspunkt i de politiske forhandlinger stillet konkret forslag om, at banen skulle opgraderes til hastigheder over 200 km/t.

Nå, nu må vi se, hvad den gode transportminister (og ikke trafikminister, som jeg ved en fejl kom til at titulere ham), skriver i "sit" svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak