Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bus rapid transit (BRT) (Trafikpolitik)

af joendrup, 6/11 2012, 23:20 (4199 dage siden) @ Svend Jensen

Busser er gammeldags teknologi, det er en lappeløsning, et kompromis, og folk gider det ikke. De folk der gider bussen, de kører allerede i bus. Hvis man skal have flere over i offentlig transport så må man finde på noget andet end bus. I det mindste har Kbh allerede metro og S-tog, det er selvfølgelig et plaster på såret.

Der er en tendens til at folk, der interesserer sig meget for tog glemmer, at busser er en vigtig del af den kollektive trafik. Det er muligt, at tog-entusiaster ikke vil rejse med bus, men der er trods alt ca. 350 mio. passagerer i den offentlige bustrafik om året (ca. 100 mio. flere end der er i togtrafikken).

Der er store muligheder for at forbedre bustrafikken i København, men desværre går det ikke specielt hurtigt for Movia og Københavns Kommune. Det er oplagt at forbedre forholdene for busserne langs Nørre Alle og Tagensvej, hvor en række meget benyttede buslinjer dagligt sidder fast i trafikken selvom der er anlagt busbaner.

Personligt glæder jeg mig til at se BRT-løsningen, når den er færdig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det burde have været lavet for 20 år siden.

Mvh. Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak