Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tog til Vendsyssel igen (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/11 2012, 11:38 (4225 dage siden) @ Karl Høst

Jeg ved ikke om, det ikke er DSBs ønske, men jeg forstår deres tøven. Det er sikkert ikke billigt at transportere 10 togsæt gennem Sverige og med færge til Frederikshavn. DSB er bragt i denne situation helt uforskyldt og har allerede betalt for at få togene den anden vej. Regnede med, lige som resten af befolkningen, at broen blev færdig til vinterplanens ikraftræden. Hertil kommer, at man skal opretholde togbusserne, da det ellers vil give nogle rejsende helt urimelige vilkår, hvis de skal skifte i Aalborg for at blive fragtet gennem Aalborg og Nørresundby til Lindholm for derefter at skifte til tog. Fint nok at togene indsættes til en interne trafik i Vendsyssel, men nogen stor hjælp for de, der skal passere Limfjorden, er hjælpen begrænset.

Jeg skal krydse Limfjorden for at komme "i skole" på Aalborg Universitet, så jeg er ganske godt tilfreds med beslutningen (jvf. mit buskøresygskvalmende indlæg), fordi jeg ligesom mange andre skifter til bybussen Linie 2 på Lindholm Station. Den kører direkte ud til Universitetet, via centrum/Nytorv/Boulevarden og via Aalborg Station/Kennedy Arkaden ud til Gymnasiet, Seminariet og Universitetet.
Det tager ganske vist 40-45 minutter med bybumlebussen fra Lindholm Station, mod 25-35 minutter fra Aalborg Station, men bybusturen ud til Universitetet slipper man ikke for, medmindre man har en cykel stående i Aalborg til formålet.
Transporttiden på ca. 30 og helt op til 45 minutter de sidste 6 km ud til Universitetet er i øvrigt tankevækkende (hårrejsende!) sammenlignet med togturen fra Frederikshavn til Aalborg (nu kun Lindholm), som varer lidt over en time.
I forbindelse med sidste års og dette års vejarbejde ved Grønlandstorvet kan det tage op til en halv time for bybussen at komme fra Th. Sauersvej ud til broen over motorvejen - her kan det faktisk betale sig at stå af bybussen og gå det sidste stykke vej ud til Universitetet.
Men sådan er det jo, når man som i Aalborg er så forelskede i busser.
Dette blev også diskuteret på bl.a. ing.dk.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak