Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt mellem Kattegatsforbindelse og Århus-Silkeborg (Trafikpolitik)

af Casper, 27/11 2012, 01:49 (4179 dage siden) @ Fysikeren

Man kunne have en vision om, at engang i fremtiden kunne der køre eltog København-Kattegat-shunt vest for Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro(-Struer). Store dele af banen Aarhus-Herning skal være dobbeltsporet. Se evt. dette lille papir for gode idéer:

Vedrørende Kattegatstilslutning, så lavede jeg for 1-2 år siden et kort over mulighederne som jeg ser dem:

http://maps.google.dk/maps/ms?msid=201320734355122924736.0004807141fc8b2092327&msa=0

Jeg har indtegnet en omkørselsbane vest om Århus, som også kan muliggøre tog Ålborg-Randers-Sjælland samt Ålborg-Randers-Fredericia uden vending på Århus H.

Den gule streg kaldet Hørning-shunt er en lille forbindelse sydfra mod Odder-Kattegat, som er beregnet til tog fra Herning-Skanderborg mod Kattegat. (Ville også kunne bruges af tog Vejle-Horsens-Kattegat-København, men det er mindre relevant).

Denne shunt kan selvfølgelig flyttes lidt nordpå, hvis man laver en ny bane Århus-Silkeborg - så bliver det en Harlev-shunt.

Dette vil nok reelt betyde, at Vejle-Herning ville blive en regulær sidebane.

Godt det samme, da den er vanskelig at opgradere gennem Grejsdalen. Men hvis man har godstog i fremtiden, er det nok oplagt at de bruger den. Hvis Herning-Århus fortsat er enkeltsporet, bliver den ret presset.

Dette ville vel kunne bringe rejsetiden fra København til Herning ned i omegnen 1:45, Holstebro omkring 2:15.

Århus-København på ca. 50 minutter (ved 250 km/h), og 1 t 15 min ved standsende IC- eller IR-tog.

Herning-toget kan fortsætte mod Struer (Thisted).

Mod nord kan lyntog køre vest om Århus mod Randers-Ålborg-Frederikshavn samt via en shunt syd om Langå mod Viborg-Skive-Struer.

Da man har reserveret en korridor til en planlagt vej syd for Århus, Bering-Beder-vejen, så forestiller jeg mig at noget af banen mod Kattegatsforbindelsen kan ligge i denne korridor.

Kattegatforbindelsen giver vældig store muligheder. I hvert fald med diverse shunts og forbedringer på land. Hvis man sparer på landforbindelserne er udbyttet mere begrænset. F.eks. forstår jeg ikke at man generelt forestiller sig at man skal bruge det nuværende tracé Roskilde-Kalundborg, som gør en stor omvej ind om Holbæk.

Det er godt at læse at Region Midtjylland lufter nogle af ovenstående ideer officielt.

Som man kan se på mit kort har jeg indtegnet forslaget om en bane via Roskilde Lufthavn (foreslået i Ingeniøren her: http://ing.dk/artikel/102151-rationel-trafikpolitik-laeg-den-nye-bane-forbi-roskilde-lu... ). Den er ikke så aktuel nu, men der er ikke noget i vejen for bare at bruge den nuværende bane Roskilde-København. Problemet er mere Roskilde-Kalundborg, som kræver nyanlæg.

Jeg har også indtegnet biltogsterminaler - da jeg naturligvis hellere vil have biltog end en 4-sporet motorvej. Det behøver jeg nok ikke argumentere yderligere for på jernbanen.dk. Og så har man også en løsning for Samsø. Jeg forestiller mig de lokale helst vil undgå en motorvejsforbindelse til øen, men biltog er et udmærket alternativ til færgerne og billigere i drift.

Men rent politisk vil en løsning med biltog selvfølgelig være svær at få igennem, i hvert fald lige nu. Om ti år er hele situationen (oliepriserne) måske anderledes.

Der har også været luftet noget om en bane direkte fra Ringsted mod Kalundborg, med henblik på at udnytte København-Ringsted. Men det er en omvej.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak