Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457 (Generelt)

af belidk, Hadsten, 8/12 2012, 20:52 (4184 dage siden)

[image]
DB MZ1457 ank Trd
[image]
DB MZ1457 ank Trd
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5 ank Trd
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5 ank Trd
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5 ank Trd
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5 ank Trd
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5/ DB MZ1457
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5
[image]
BR232 DB Schenker 233 709-5

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af KimC, 9/12 2012, 15:34 (4183 dage siden) @ belidk

Det var da godt at man fik genåbnet banen mellem Tønder og Niebüll. Ved genåbningen var der vist ingen der havde forestillet sig der skulle tunge godstog den vej, men det er da godt at man har en strækning der kan lidt mere end kun lige akkurat bære en Lint.

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af Poul Andersen, 9/12 2012, 17:07 (4183 dage siden) @ KimC

Banen mellem Tønder og Niebüll har aldrig været nedlagt eller lukket, men banen var i en del år uden fast trafik mellem Süder Lügum og Tønder.

Mvh.
Poul.

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af KimC, 10/12 2012, 09:39 (4183 dage siden) @ Poul Andersen

Banen mellem Tønder og Niebüll har aldrig været nedlagt eller lukket, men banen var i en del år uden fast trafik mellem Süder Lügum og Tønder.

Hvilket var nok til at vedligehold blev sparet væk, sikringsanlæg var uvirksomme, ligesom overkørsler blev asfalteret ;-)

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af belidk, Hadsten, 10/12 2012, 20:47 (4182 dage siden) @ KimC

Jamen sjov nok så kan Arriva FÅ tilladelse til at kører på strækningen og dette er jo så blevet godkendt for både Tysk og Dansk side, så sikker må det jo værer
[image]

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af Poul Andersen, 10/12 2012, 21:06 (4182 dage siden) @ belidk

Efter at PrivatBanen Sønderjylland sidst i 80´erne påbegyndte godstrafik over grænsen ved Tønder, kom der mere fast trafik på strækningen.
Hastigheden var 60 km/t. på Tysk side og 45 km/t. på Dansk side. Denne hastighed var også gældende de første år hvor der kørte persontog, men efter en total sporombygning for nogle år siden, er hastighederne nu 80 km/t. på Tysk side efter optimering af sikkerheden ved overkørslerne og 60 km/t. på Dansk side.
Samtidig blev sikringsanlægget i Tønder udskiftet, således der blev normal signalgivning til/fra Niebüll (tidligere omtalt på forum).

- Der er således ikke noget specielt ved denne strækning, udover den krydser landegrænsen.

mvh.
Poul.

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af Grænsegænger, 10/12 2012, 22:14 (4182 dage siden) @ Poul Andersen

- Der er således ikke noget specielt ved denne strækning, udover den krydser landegrænsen.

Og dog: strækning er på tysk side udrustet med ATC; det vil i dette tilfælde sige, at alle overkørsler er udstyret med baliser. Endnu mangler ind-/udkørselssignalet i Niebüll. Men det kommer også. Så helt "normal" er strækningen ikke.

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af jaer, 10/12 2012, 22:35 (4182 dage siden) @ Grænsegænger

Det er yderst tvivlsomt, at der findes ATC-baliser på ikke-Banedanmark-infrastruktur i Tyskland, så mon ikke det er Indusi-baliser?

Der ligger en ATC Y-balise ved Tønders sydlige U-signal, og det er den sidste inden Tyskland.

/Jan

Tønder st 08-12-2012 BR232/DB MZ1457

af Grænsegænger, 10/12 2012, 22:53 (4182 dage siden) @ jaer

Det er yderst tvivlsomt, at der findes ATC-baliser på ikke-Banedanmark-infrastruktur i Tyskland, så mon ikke det er Indusi-baliser?

Der ligger en ATC Y-balise ved Tønders sydlige U-signal, og det er den sidste inden Tyskland.

/Jan

Tja... vi kan da godt gå ud og kigge på baliserne en dag du har tid ;-)

Baliserne er blevet langt efter krav fra tilsynsmyndighederne i Kiel. Så jo, der findes også ATC-baliser på infrastruktur der ikke tilhører Banedanmark (er jo også tilfældet ved Øresundsforbindelsen).

Der ligger bl.a. også baliser ved grænsebro for max 60km/t mod Tønder hhv. 80km/t mod Niebüll.

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af jaer, 11/12 2012, 07:03 (4182 dage siden) @ Grænsegænger


Tja... vi kan da godt gå ud og kigge på baliserne en dag du har tid ;-)

Baliserne er blevet langt efter krav fra tilsynsmyndighederne i Kiel. Så jo, der findes også ATC-baliser på infrastruktur der ikke tilhører Banedanmark (er jo også tilfældet ved Øresundsforbindelsen).

Der ligger bl.a. også baliser ved grænsebro for max 60km/t mod Tønder hhv. 80km/t mod Niebüll.

Det skulle da være en fornøjelse, der faktisk megt spændende i området, men det med tiden er desværre et problem.

Du har vel ikke nogle billeder, da jeg stadigt tvivler.

/Jan

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Poul Andersen, 11/12 2012, 08:48 (4182 dage siden) @ Fysikeren

Der ligger selvfølgelig også en Y-balise i Niebüll mod Tønder for opdatering af hastigheden.

mvh.
Poul.

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Jens V, 11/12 2012, 08:53 (4182 dage siden) @ Fysikeren

Der dukker informationer op om denne ATC-installaltion, f.eks. her:

http://www.bdn.dk/SEEEMS/19708.asp?artid=12306

Man kunne jo også bare læse i SIN(V) 30.4.:

1.5. ATC-baliser
1.5.1. Køreretning Tønder - Niebüll
Der er udlagt ATC-baliser
- i Tønder med Y-information 60 km/t i km 64,9
- ved landegrænsen med Y-information 80 km/t i km 67,8/tysk km 175,4.
1.5.2. Køreretning Niebüll - Tønder
Der er udlagt ATC-baliser
- i Niebüll med Y-information 80 km/t i km 162,3
- ved landegrænsen med Y-information 60 km/t i km 67,8/tysk km 175,4.

:-)

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af jaer, 11/12 2012, 15:58 (4181 dage siden) @ Jens V

Nævnte baliser ("vendebaliser") er nødvendige for at ATC-udrustede tog kan køre med strækningshastighed (det ved Jens V godt), men i indlægget fra "grænsegænger" står "at alle overkørsler er udstyret med baliser".

/Jan

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Jens V, 11/12 2012, 20:49 (4181 dage siden) @ jaer

Nævnte baliser ("vendebaliser") er nødvendige for at ATC-udrustede tog kan køre med strækningshastighed (det ved Jens V godt), men i indlægget fra "grænsegænger" står "at alle overkørsler er udstyret med baliser".

/Jan

Ja, denne Jens V havde nok ikke læst hele tråden, men ville ikke undlade at gøre reklame for det udmærkede skrift kaldet SIN, hvor mange gode ting står... (og somme tider er det oven i købet korrekt, hvad der står)...

:-)

Men ja, strækningen er ikke ATC-udrustet som sådan, men for at tog med mobilt ATC-udstyr overhovedet kan afgå fra en station på en strækning uden ATC, skal der være såkaldte Y-baliser, som fortæller det mobile anlæg, at der køres efter de Y-dre signaler.

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af L.H. Jensen, 11/12 2012, 21:25 (4181 dage siden) @ Jens V

Nævnte baliser ("vendebaliser") er nødvendige for at ATC-udrustede tog kan køre med strækningshastighed (det ved Jens V godt), men i indlægget fra "grænsegænger" står "at alle overkørsler er udstyret med baliser".

/Jan


Ja, denne Jens V havde nok ikke læst hele tråden, men ville ikke undlade at gøre reklame for det udmærkede skrift kaldet SIN, hvor mange gode ting står... (og somme tider er det oven i købet korrekt, hvad der står)...

:-)

Men ja, strækningen er ikke ATC-udrustet som sådan, men for at tog med mobilt ATC-udstyr overhovedet kan afgå fra en station på en strækning uden ATC, skal der være såkaldte Y-baliser, som fortæller det mobile anlæg, at der køres efter de Y-dre signaler.

"... afgå fra en udgangsstation ...", mener du vel ...;-)

Men det forklarer jo så i øvrigt ikke tilstedeværelsen af ATC-baliser i Süderlügum. Uanset at togekspeditionsstedet i kraft af den noget bredere tyske definition af "station" med en vis ret vil kunne betegnes således, forekommer det utænkeligt, at man skulle have udlagt danske "vendebaliser" her, da sidesporet næppe betjenes med trækkraft med dansk ATC.

Men har man penge nok, kan alt jo lade sig gøre (men jeg kunne godt nævne et par steder i det midt- og vestjyske, hvor sådanne vendebaliser ville gøre mere gavn :-)

Mvh
LH

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Jens V, 11/12 2012, 22:11 (4181 dage siden) @ L.H. Jensen

Men ja, strækningen er ikke ATC-udrustet som sådan, men for at tog med mobilt ATC-udstyr overhovedet kan afgå fra en station på en strækning uden ATC, skal der være såkaldte Y-baliser, som fortæller det mobile anlæg, at der køres efter de Y-dre signaler.


"... afgå fra en udgangsstation ...", mener du vel ...;-)

Naturligvis... :-)


Men det forklarer jo så i øvrigt ikke tilstedeværelsen af ATC-baliser i Süderlügum. Uanset at togekspeditionsstedet i kraft af den noget bredere tyske definition af "station" med en vis ret vil kunne betegnes således, forekommer det utænkeligt, at man skulle have udlagt danske "vendebaliser" her, da sidesporet næppe betjenes med trækkraft med dansk ATC.

Nu er det ikke en ATC-balise, men udfra udseendet at dømme en ATC-togstop-(eller "ATP")-balise. Men du har ret - det er svært at gennemskue, hvad den i givet fald laver dér. Men det ku' man måske undersøge...

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af jaer, 11/12 2012, 22:13 (4181 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er i øvrigt ikke en ATC-balise men ATP-togstop-balise (den firkantede). Den udmærker sig ved ikke at kunne ret meget, andet end at sende "Stop" eller "kør" telegram samt en fejlstatus. (Øv, her kom Jens V lige lidt før)

Står der et signal i Süderlügum, som den skal signalere? Det kan det jo tyde på med Indusi-balisen samme sted.

/Jan

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af steenth, 12/12 2012, 09:39 (4181 dage siden) @ jaer

Det er i øvrigt ikke en ATC-balise men ATP-togstop-balise (den firkantede). Den udmærker sig ved ikke at kunne ret meget, andet end at sende "Stop" eller "kør" telegram samt en fejlstatus. (Øv, her kom Jens V lige lidt før)

Det kan være nok mange tilfælge nøjes med 2 telegrammer.

Står der et signal i Süderlügum, som den skal signalere? Det kan det jo tyde på med Indusi-balisen samme sted.

Så vidt jeg har observeret er der også Indusi-baliser foran overkørelser. Så mit gæt er den er blevet dupliceret med en ATP-togstop balise.

Mvh
Steen

Avatar

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 12/12 2012, 15:46 (4180 dage siden) @ jaer

Det er i øvrigt ikke en ATC-balise men ATP-togstop-balise (den firkantede). Den udmærker sig ved ikke at kunne ret meget, andet end at sende "Stop" eller "kør" telegram samt en fejlstatus. (Øv, her kom Jens V lige lidt før)

Står der et signal i Süderlügum, som den skal signalere? Det kan det jo tyde på med Indusi-balisen samme sted.

Der et signal ved selve trinbrættet, men det formoder jeg har noget med overkørslen at gøre:

[image]
Signal ved Süderlügum trinbræt, 29. september 2012 (thr)

I det fjerne kan ses et signal, det kan ikke ses på ovenstående billede, så original billedet kan ses og downloades her

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af ivar, 11/12 2012, 22:39 (4181 dage siden) @ L.H. Jensen

"..dansk trækkraft .." - hmm, det er faktisk Arriva, der kører til Niebüll, men det er måske kun DSB, der tæller?

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af L.H. Jensen, 12/12 2012, 08:47 (4181 dage siden) @ ivar

"..dansk trækkraft .." - hmm, det er faktisk Arriva, der kører til Niebüll, men det er måske kun DSB, der tæller?

Dette [b]himmeråbende tåbelige og insinuerende udsagn [/b]er heldigvis ikke normvisende for indlæg i dette forum (jfr. aktuelt emne under "Velkommen til ...), og det bør henvises til historiens dom (og losseplads).

Følgelig bedes webmasteren undlade at slette det, så det kan henstå til skræk, advarsel og almindelig hovedrysten ...

Mvh
LHJ

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Svend, 12/12 2012, 09:45 (4181 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er vel ikke værre end som så ....
Ivar har vel blot overset at du skrev sidesporet (i Süderlügum - som ikke betjenes fra dansk side).

--
Svend

Avatar

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/12 2012, 15:57 (4181 dage siden) @ jaer


Tja... vi kan da godt gå ud og kigge på baliserne en dag du har tid ;-)

Baliserne er blevet langt efter krav fra tilsynsmyndighederne i Kiel. Så jo, der findes også ATC-baliser på infrastruktur der ikke tilhører Banedanmark (er jo også tilfældet ved Øresundsforbindelsen).

Der ligger bl.a. også baliser ved grænsebro for max 60km/t mod Tønder hhv. 80km/t mod Niebüll.


Det skulle da være en fornøjelse, der faktisk megt spændende i området, men det med tiden er desværre et problem.

Du har vel ikke nogle billeder, da jeg stadigt tvivler.

Ved Süderlügum trinbræt findes der en balise.
Men om den har noget med atc at gøre, ja det ved jeg ikke.


[image]
Balise ved Süderlügum trinbræt, 29. september 2012 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af steenth, 11/12 2012, 16:07 (4181 dage siden) @ T. Rithmester

Ved Süderlügum trinbræt findes der en balise.
Men om den har noget med atc at gøre, ja det ved jeg ikke.

[image]
Balise ved Süderlügum trinbræt, 29. september 2012 (thr)

Der er 2 baliser - den forreste er til Indusi/PZB og den bagest er til ATC... så den er god nok.

Mvh
Steen

Avatar

ATC baliser Tønder -Niebüll?

af Sune, Tønder, 13/12 2012, 10:27 (4180 dage siden) @ T. Rithmester

Hej alle

Her lige billeder taget ude fra grænsebroen sidste sommer. Go fornøjelse

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Sune Nielsen
Tønder

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Fysikeren, 13/12 2012, 13:34 (4179 dage siden) @ Sune

Hvad er egentlig den begrænsende faktor for hastigheden fra Tønder til grænsen? Synes umiddelbart 60 km/t virker noget lavt.

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af UTJ, 13/12 2012, 13:49 (4179 dage siden) @ Fysikeren

Et godt gæt er overkørselsanlæggene.

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Fysikeren, 13/12 2012, 16:03 (4179 dage siden) @ UTJ

Dvs. at der er for kort afstand mellem overkørslerne og "tændstederne" (ved ikke hvad det hedder, men der, hvor toget registeres i overkørslen) til en højere hastighed?

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af jaer, 13/12 2012, 21:15 (4179 dage siden) @ Fysikeren

Ud over de forhold, der er nævnt omkring overkørsler, så kan det også være sporets beskaffenhed, der betinger 60 km/t.

[image]
Billedet viser i højre side en overgang mellem to overbygninger. Noget kan tyde på skinner skifter fra UIC 60 til DSB 45 (ikke sikker, da tyskerne har nogle andre underlige typer) ligesom der er træsveller på den danske del.

/Jan

PS: Debatten med baliserne i dette område kan vel også kaldes et ægte grænsetilfælde :-D

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Poul Andersen, 14/12 2012, 07:51 (4179 dage siden) @ jaer

Sporet mellem Tønder og Tønder Grænse er ombygget for få siden med nye 60 kg/m skinner på beton sveller.
At hastigheden stadig kun er 60 km/t. skyldes at tændstederne til de to overkørsler er udlagt til denne hastighed, som i øvrigt tidligere var gældende på hele strækningen mellem Tønder og Niebüll.

Mvh.
Poul.

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Grænsegænger, 14/12 2012, 10:12 (4179 dage siden) @ jaer

Ud over de forhold, der er nævnt omkring overkørsler, så kan det også være sporets beskaffenhed, der betinger 60 km/t.

[image]
Billedet viser i højre side en overgang mellem to overbygninger. Noget kan tyde på skinner skifter fra UIC 60 til DSB 45 (ikke sikker, da tyskerne har nogle andre underlige typer) ligesom der er træsveller på den danske del.

/Jan

PS: Debatten med baliserne i dette område kan vel også kaldes et ægte grænsetilfælde :-D

Fra tysk side undre man sig over, at det er nødvendigt at bruge UIC 60 skinner til en regionalbane. For normalt bruges disse skinner overvejende på strækninger med en noget højere hastighed end de max 80 km/t, der køres mellem Niebüll og Tønder Gr.

Ja strækningen er et rigtigt grænsetilfælde ;-)

Forresten er der bestræbelser igang på at få ændret på tændstæderne ved overkørslerne i forbindelse med det kommende signalprogram. Hvis det gribes rigtigt an kan der spares ca. 30min køretid på turen mellem Esbjerg og Niebüll. Det kræver dog også at man køre noget hurtigere end i dag :-)

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af UTJ, 14/12 2012, 10:37 (4179 dage siden) @ Grænsegænger

Fra tysk side undrer man sig over, at det er nødvendigt at bruge UIC 60 skinner til en regionalbane. For normalt bruges disse skinner overvejende på strækninger med en noget højere hastighed end de max 80 km/t, der køres mellem Niebüll og Tønder Gr.

Ja strækningen er et rigtigt grænsetilfælde ;-)

Forresten er der bestræbelser igang på at få ændret på tændstæderne ved overkørslerne i forbindelse med det kommende signalprogram. Hvis det gribes rigtigt an kan der spares ca. 30min køretid på turen mellem Esbjerg og Niebüll. Det kræver dog også at man køre noget hurtigere end i dag :-)

Jeg tror (gætværk - men dog ikke helt ud i det blå) at den tyske skinne er S49 som er en 49 kg/m. S49 har sneget sig til DK i mindst et tilfælde i form af nogle sporskifter på Nærumbanen. Bdk vil ikke vide af typen, da den ikke er dansk typegodkendt (suk!), så man fortsætter vel med den særlige DSB45 og UIC60, hvoraf kun den sidste passer ned i Bdk's betonsvelle.

Se fx http://www.gleisbau-welt.de/site/material/schienen_schienenprofile.htm

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af jaer, 14/12 2012, 12:45 (4178 dage siden) @ UTJ

Jeg tror (gætværk - men dog ikke helt ud i det blå) at den tyske skinne er S49 som er en 49 kg/m. S49 har sneget sig til DK i mindst et tilfælde i form af nogle sporskifter på Nærumbanen. Bdk vil ikke vide af typen, da den ikke er dansk typegodkendt (suk!), så man fortsætter vel med den særlige DSB45 og UIC60, hvoraf kun den sidste passer ned i Bdk's betonsvelle.

Se fx http://www.gleisbau-welt.de/site/material/schienen_schienenprofile.htm

Der skulle være en del S49 (eller andet tysk profil) på Tønder-Tinglev-banen.

Det er ikke korrekt, at det kun er UIC-60, der passer på BDK betonsveller. Der er lige lagt mange kilometer nye betonsveller (S89) i Vendsyssel med brug af ældre DSB 45 skinner. Der finde flere forskellige typer betonsveller (S89, S99, Dmp90 ...), og tilsvarende befægtigelser, så variationsmuligheder findes der nok af.

/Jan

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af L.H. Jensen, 14/12 2012, 13:19 (4178 dage siden) @ jaer

Jeg tror (gætværk - men dog ikke helt ud i det blå) at den tyske skinne er S49 som er en 49 kg/m. S49 har sneget sig til DK i mindst et tilfælde i form af nogle sporskifter på Nærumbanen. Bdk vil ikke vide af typen, da den ikke er dansk typegodkendt (suk!), så man fortsætter vel med den særlige DSB45 og UIC60, hvoraf kun den sidste passer ned i Bdk's betonsvelle.

Se fx http://www.gleisbau-welt.de/site/material/schienen_schienenprofile.htm


Der skulle være en del S49 (eller andet tysk profil) på Tønder-Tinglev-banen.

Det er ikke korrekt, at det kun er UIC-60, der passer på BDK betonsveller. Der er lige lagt mange kilometer nye betonsveller (S89) i Vendsyssel med brug af ældre DSB 45 skinner. Der finde flere forskellige typer betonsveller (S89, S99, Dmp90 ...), og tilsvarende befægtigelser, så variationsmuligheder findes der nok af.

/Jan

Der skulle angiveligt også være nyere S49 i vigesporene på Skagensbanens stationer (ombygget umiddelbart inden den store strækningsombygning med UIV 60) samt på Odsherredsbanen ...
(Evt. berigtigelser modtages gerne, hvis nogen ved mere/bedre)

Mvh
LHJ

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Poul Andersen, 14/12 2012, 13:41 (4178 dage siden) @ L.H. Jensen

Der skulle være en del S49 (eller andet tysk profil) på Tønder-Tinglev-banen.

Det er ikke korrekt, at det kun er UIC-60, der passer på BDK betonsveller. Der er lige lagt mange kilometer nye betonsveller (S89) i Vendsyssel med brug af ældre DSB 45 skinner. Der finde flere forskellige typer betonsveller (S89, S99, Dmp90 ...), og tilsvarende befægtigelser, så variationsmuligheder findes der nok af.

/Jan


Der skulle angiveligt også være nyere S49 i vigesporene på Skagensbanens stationer (ombygget umiddelbart inden den store strækningsombygning med UIV 60) samt på Odsherredsbanen ...
(Evt. berigtigelser modtages gerne, hvis nogen ved mere/bedre)

Mvh
LHJ

Det er 41 kg/m. (godt nedslidte) der ligger på en stor del af Tønder - Tinglev banen.

Det er rigtigt, at der i Skagen, Hulsig, Ålbæk, Jerup og Strandby er anvendt 49 kg/m. skinner og sporskifter i.f.m. sporombygningen i årene før strækningssporet blev ombygget med 60 kg/m. skinner.

Mvh.
Poul.

Hastigheden på Tønder-Niebüll

af Svend, 14/12 2012, 13:47 (4178 dage siden) @ jaer
redigeret af Svend, 14/12 2012, 14:40

Der skulle være en del S49 (eller andet tysk profil) på Tønder-Tinglev-banen.

Det er vist nærmest hele banen der har denne typer skinner. De er helt nedslidte (det har vi haft oppe at vende mange gange tidligere). Om det er genbrug fra andre strækninger er ikke godt at vide, men de stammer sikkert helt tilbage fra tiden før 1920.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak