Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hæstrup - ønske om genåbning af trinbræt (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/1 2013, 06:10 (4118 dage siden) @ Casper

Generelt var der mange steder, hvor jeg syntes at man burde anlægge flere trinbrætter og krydsningsspor. Her på Grenåbanen har der været en del snak, om manglende krydsningsmuligheder på det yderste stykke. Mon ikke at der også er en nedlagt station eller to derude.


Ja, Grenå-Ryomgård er vist det længste stykke på det danske jernbanenet helt uden krydsningsmulighed.

Generelt har man ribbet sidebanerne for krydsningsspor, så man står med et stort problem når det gælder fleksibilitet, forsinkelser osv. Men det betyder også at man f.eks. må lade IC-toget Thisted-København vente 20 minutter i Struer, fordi der ikke er krydsningsmulighed mellem Hvidbjerg og Struer.

På en enkeltsporet bane med rimelig trafik burde der være krydsningsmulighed for hver 10 km. Det er der også på f.eks. Kalundborgbanen, Næstved-Køge-Roskilde og Vejle-Struer. Men ikke på de mere perifere baner.

Man har vel tænkt i 70'erne at man skulle nedgradere nettet til det som der var behov for, men så mistede man muligheden for fleksibilitet eller tættere trafik.

På Langåbanen kan jeg komme i tanke om de første 5 steder, hvor jeg ikke forstår, at man ikke kan indføre behovsstandsning.
Handbjerg, Rønbjerg, Sparkjær, Ravnstrup og Rindsholm.


Jeg er enig, måske bortset fra Ravnstrup, hvor byen ikke ligger helt op ad banen. Jeg vil tilføje Tange. Og Laurbjerg (hører ganske vist til en anden strækning).

Ifølge medierne ser der ud til at være stærk lokal opbakning i Sparkær og Laurbjerg, og Arriva har sagt god for det, så finansieringen mangler bare. Jeg ved ikke om det er gået død igen. I Rønbjerg har man luftet idéen, men den er ikke så langt fremme.


Den primære grund til at jeg tog Ravnstrup og Rindsholm med, var at der allerede ligger krydsningsspor der.
Laurbjerg er også en af de oplagte muligheder for et standsningssted. Det er ikke så lang tid siden, at den gamle perron blev pillet op.

Et par andre forslag, hvis man kigger på den del af længdebanen, er Søften, Mundelstrup og Brabrand. Men så er vi vidst nærmere ovre og snakke lokalbaner til Aarhus.

Kunne man ikke lave to klasser af tog? Et IC tog, der stopper i alle byer med mere end 10.000 indbyggere, måske + Bjerringbro af hensyn til Grundfos, og så et reelt regionaltog, der stopper ved alle de små byer ...


Det har jeg også tit tænkt på. Man har jo indført regionalekspres på Herning-Århus, som du skriver.

Et Re-tog kunne køre i timedrift Skive-Århus med stop på alle stationer, og et Rex-tog Struer-Århus, med stop på de små stationer indtil Skive, og derfra kun i Viborg, Bjerringbro, Langå, evt. også Rødkærsbro og Hadsten.

Der er i øvrigt ikke ret mange passagerer på strækningen Skive-Struer, så her kunne man fint have flere standsninger. Da det er en yderstrækning vil evt. driftsforstyrrelser ikke være så følsomme. Så der er vel også driftsmæssige argumenter for at genåbne Rønbjerg.

Med en shunt ved Langå kunne Rex-toget komme endnu hurtigere til Århus. Det koster penge, men det gør alle vejbyggerierne også.

En shunt ville nok være en oplagt mulighed, men det kommer til at påvirke et par lodsejere i området, samt at Langå banegård skal forlænges en god del. Næsten halvvejs til Laurbjerg mod syd og et par hundrede meter længere mod vest.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak