Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 26/3 2013, 12:31 (4059 dage siden) @ gamle ole

:-D :-D :-D Mit grundlæggende budskab med temaet her, var jo som sagt blot en konstatering af at DSB er krypet ind til næsten ingenting i forholdt til tidligere tiders dominerende transportkoncept.
Lag på lag er skraldet af: store dele af persontransporten (selvfølgelig også so m følge af nedlæggelser af mange strækninger) overtaget af private aktører såsom Arriva. Nedlæggelse af gods, ligeledes overtaget af andre aktører hovedsageligt udenlandske også. Rutebiler og lastbiler mm væk (fra DSB-overtaget af andre), færgetrafikken. Restauratfunktionerne af diverse art. Rejsebureauer. Billetsalg (bortset fra Kh og Århus og Odense). Spor, signaler, køreledninger mm. Osv osv.
Dette faktum kan vi da næppe være uenige om.
Der er sikkert nogle "markedsdrenge" fra CBS der synes det er mægtig fint, og da det overvejende kundegrundlag efterhånden mest består af diverse "overførselsindkomstmodtagere" og relativt få pendelere der langt hen ad (motor)vejen sikkert helts ville vælge anden transportmuligheder/være selvtransporterende, så er det måske ikke noget der fylder ret meget i nutidens Danmark?:-D :-D :-D .

Hilsen Ole-og god påske

Hej Ole

Hele den første halvdel er vi på ingen måde uenige om.

Til gengæld er jeg lodret uenig i det sidste afsnit. DSB har aldrig haft så mange passagerer som nu, og siden før bilen og flyet for alvor kom på banen nok næppe heller så godt fat i næsten alle typer rejsende, fra studerende til forretningsfolk. Andelen af alle rejser over Storebælt er betydelig, inderigsflyvingen er marginal, undtaget til Aalborg og pendlertrafikkens store problem, i hvert fald på Sjælland, er, at alt for mange vil med toget...
Så ja, man kan diskutere den organisatoriske udvikling, og personligt synes jeg der er både godt og skidt imellem. Det var ikke alt i "den store butik" som DSB løste lige godt (gods, restauranter...), men det er det jo heller ikke i det der er tilbage (IC4!). Til gengæld så er de, hvis du spørger mig, blevet stadig bedre til at køre tog. Passagertallene tyder på, at jeg ikke er den eneste, der synes sådan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak