Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Motormateriel, Privatbanerne (Generelt)

af gamle ole, 6/4 2013, 15:00 (4090 dage siden)

Sidder og læser min nyanskaffede DPM, og konstatere nok engang at de fleste privatbaner der levede længe nok fik skinnebusser, i hvertfald o øst (bortset fra AB,MTJ, HVJ, og KSB), men der var åbenbart også en bane i øst der levede helt til 66 der aldrig fik motorlokomotiver, SNNB, men brugte damp til det sidste når det ikke var skinnebusser eller trinageltog.
Hvorfor mom SNNBvaldrig fik motorlokos?
Og var det ikke den enest5e bane i øst der var i den situation?


Ole

Motormateriel, Privatbanerne

af Svend, 6/4 2013, 19:31 (4090 dage siden) @ gamle ole

Godstrafikken på SNNB var minimal (ud over roetogene). Den ene stykgodsvogn + muligvis et par vognladninger, kunne banens Triangelvogne snildt trække afsted med. Og gik det helt galt, kunne man køre med to triangelvogne ryg mod ryg (har jeg oplevet en enkelt gang, da der ankom skibsdele til et udenlandsk fragtskib, som var "havareret" i Stubbekøbing og hvor vognen - eller vognene - skulle befordres i et af de almindelige persontog).

--
Svend

Motormateriel, Privatbanerne

af gamle ole, 6/4 2013, 20:25 (4090 dage siden) @ Svend

Ja, og ydermere har jeg fået forklret efterfølgende at der kun var brug for lokomotiver i roesæsonen, og ikke resten af året, og der klarede man den med damp. så det er jo en meget naturlig forklaring.

Ole

Motormateriel, Privatbanerne (aktuelt: SNNB)

af Svend, 6/4 2013, 20:47 (4090 dage siden) @ gamle ole

Ja, og ydermere har jeg fået forklret efterfølgende at der kun var brug for lokomotiver i roesæsonen, og ikke resten af året, og der klarede man den med damp. så det er jo en meget naturlig forklaring.

Damplokomotiverne måtte også fyres op, når der skulle ryddes sne ...

By the way, har du været til udstilling i Køge? Her er der på DJKs stand mange gamle køreplaner til salg, altså hvad du har efterlyst gang på gang.

--
Svend

Motormateriel, Privatbanerne (aktuelt: SNNB)

af gamle ole, 7/4 2013, 10:56 (4089 dage siden) @ Svend

Godt tip. Tak.
II øvrigt har der ialt i banens historie været 9 damploko, så kan det ikke passe at til sidst var der 3 (eller flere?) i drift? (Sammen med de 3 Sm og 5 M)

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak