Nyt togsystem i Nordjylland (Generelt)

af andersj @, Aalborg, torsdag 02. maj, 2013, 21:47 (2912 dage siden)

DSB Intranet:

DSB benyttede broåbning til at præsentere forslag til ny køreplan
02-05-2013

Banedanmark kunne mandag den 29. april melde Jernbanebroen over Limfjorden klar til trafik. Det markerede DSB samme morgen med taler og musik på Aalborg Banegård.

Landsdelens politikere og den lokale presse var inviteret til at køre med særtog fra Frederikshavn til Aalborg for at deltage i arrangementet.

DSB’s regionschef Jørgen D Rasmussen bød gæsterne velkommen og konstaterede, det var et år, en måned og en dag siden, det finske fragtskib Ramona påsejlede broen.

Gratis tog i september
”Det har berørt 10.000 kunder, der dagligt tager toget på strækningen fra Aalborg til Frederikshavn. Dem vil vi gerne byde velkommen tilbage på banen og serverer derfor gratis kaffe og et stykke chokolade i togene fra mandag til fredag,” sagde han.

Jørgen D Rasmussen føjede til, at DSB havde besluttet at gøre det gratis at køre i tog mellem Hobro og Frederikshavn i hele september måned.

”Valget er faldet på september, fordi DSB gerne vil sikre sig, at flest mulige får glæde af tilbuddet. Kunderne skal kunne nå at afbestille deres månedskort og nå tilbage fra sommerferie. Det er et beskedent plaster på såret men dog et plaster på såret, som jeg håber, kunderne bliver glade for,” sagde han.

Nordjyske Jernbaner tager gerne over
Inden han gav ordet videre til regionsrådsformand Ulla Astman (S), takkede Jørgen D Rasmussen for det stærkt samarbejde, DSB har med Region Nordjylland.

Midt i alle bekymringerne om broen, har DSB indgået en aftale med Region Nordjylland og Nordjyske Jernbaner, om, DSB som et forsøg kører lyntog mellem København og Skagen i sommermånederne.

”Det er en opgave, vi er rigtig glade for, som ligger godt til DSB, og som vi forventer os meget af. Jeg vil derfor gerne starte med at sige tak til den næste taler, regionsrådsformand Ulla Astman, for aftalen. Jeg tror, vi er mange, der glæder os til at tage toget til Skagen,” sagde han.

I sin tale lagde regionsrådsformanden ud med at takke nordjyderne for deres tålmodighed men lagde heller ikke skjul på, at hun mente, at Nordjyske Jernbaner, der er ejet af Region Nordjylland, er klar til at overtage DSB’s regionaltogstrafik mellem Skørping og Frederikshavn.

DSB har en plan
DSB’s omdømme i landsdelen har lidt under bropåsejlingen og beslutningerne om at erstatte IC3-tog med MR-tog i 2012 og senest lukningerne af Kort & Godt-butikkerne i Hobro og Brønderslev.

I DSB’s ledelse er da også en erkendelse af, at det er nødvendigt at komme stærkt igen, og at glimrende initiativer som gratis kørsel og lyntog til sommerturisterne ikke kan stå alene.

I en orientering til de nordjyske borgmestre og regions- og folketingsmedlemmer, der var med i særtoget mandag morgen, løftede vicedirektør for DSB Trafikteknik Ove Dahl Kristensen således sløret for DSB’s fremtidsplaner for landsdelen.

”Vi begynder at indsætte flere IC4-tog i løbet af sommeren, hvor de gradvist erstatter mange af MR-togene, der kører i regionaltogstrafikken i dag,” forklarede han.

Når udskiftningen af materiellet er sket, er har DSB udarbejdet forslag til ny køreplan med faste minuttal, flere afgange, kortere rejsetider og bedre forbindelser mellem Himmerland og Vendsyssel.

Som med alle andre ændringer, er den nye køreplan en fordel for nogen og en ulempe for andre. DSB forventer imidlertid, at hele 600.000 kunder årligt får fordele af den nye køreplan, som Ove Dahl Kristensen håber, træder i kraft senere på året. Men det forudsætter, at der også er regional opbakning til planen, fordi busserne og lokalbanernes køreplaner skal tilpasses.

"Det er oplagt at markedsføre den nye plan med en måneds gratis kørsel. Så mange hurtigt får øje på gevinsten, og fortsætter som kunder, når den gratis måned er ovre," siger han.

Billedtekst: Vicedirektør og chef for DSB Trafikteknik Ove Dahl Kristensen fortæller borgmester Arne Boelt (S), Hjørring, om buddet på en ny køreplan med tog hver halve time. Foto: Lars Horn, Baghuset

Fakta:
Fordele ved en ny køreplan
1) Afgange på faste minuttal.
2) I Vendsyssel kommer der til at køre tog hver halve time i stedet for som i dag hver time.
3) InterCityLyn-togene får 10 minutters kortere køretid. Det opnås gennem et kortere ophold i Aalborg og omlægning af krydsningerne på den enkeltsporede strækning mellem Aalborg og Frederikshavn.
4) Færre togskift. Kunderne får ét regionaltogssystem i dagtimerne, der betjener alle fra Skørping i syd til Frederikshavn i nord. I dag kører der ét regionaltogssystem mellem Skørping og Lindholm og et andet mellem Aalborg og Frederikshavn. Kunderne, der er afhængige af at skulle skifte mellem de to togsystemer, har i dag en meget lang overgangstid inde i Aalborg. Ove Dahl Kristensen forventer da også, at det nye sammenhængende togsystem trækker mange nye kunder til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen