Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporoptagning ... (Jernbanen i dag)

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 19/5 2013, 00:17 (3995 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Kæmpet imod destruktiv adfærd - læs etablering af en sti der ikke benyttes som alternativ til en unik kulturarv.

Jo der blev kæmpet var selv deltager som medlem af foreningerne Midtfynsbanen og Langs banen i den ene som formand i en periode og i den anden som næstformand....

Der var som i alle andre af denne slags sager skjulte dagsordner - løfter under bordet og desværre løfter, der også medførte en nedtoning af SFvJ´s engagement i at bevare strækningen. En skjulte dagsorden kan man også læse i kommuneplanen - i den er hele strækningen Ringe Faaborg - angivet som enten stiforbindelse eller veterantogsdrift - hvis man menet at man fra politisk side vil bevare SFvJ og strækningen Korinth - Faaborg ja så havde man selvfølgeligt skrevet dette ind som et planområde - skjult dagsorden og desværre ikke forståeligt for selv de folk der driver veterantog i Danmark - Sporerne skræmmer når man ser hvad der skete på Skælskørbanen - dem der står bag sti tankerne slog denne veteranbane ihjel og det er som jeg ser det alene et tidsspørgsmål før de desværre får held med at slagte den næste.

Dette kan man læse om på vores blog der er rejst på resterne af Midtfynsbanen.

http://detfyenskesidespor.wordpress.com/fynsk-jerbanekulturarv/

Der er langt de fleste informationer fra Midtfynsbanen lagt op alle øvrige informationer - dokumenter og tiltag har vi reddet - det er ikke småtingsafdelingen så hvis nogen vil vide noget så spørg os.

Blandt de "løgne" der kom på bordet i forløbet var prisen på at istandsætte strækningen Korinth - Ringe til veterantogdrift m max 40 km/t kommunale folk oplyste at dette ville koste mindst 80 mill. kr - dette modbeviste vi med et konkret tilbud fra et af de firmaer der istandsætter sporerne - dette ville hvis man udførte det efter en særlig plan koste mindre end 6 mill.

En sti den vil ko være attraktiv og for de mange - tja nu har den været i drift et stykke tid - folk der bor langs den oplyser at dagligt besøgende kan tælles på maksimalt 2 hænder når man ikke lige medtæller de lokale hunde luftere der også før sporet blev optaget anvendte strækningen.

Så er der lige det særlige at stien har været delvist spærret grundet forkert grus på den del heste skal ride på - pris for udskiftning rundt 1 mill. jo jo det er da et professionelt foretagne der planlægger og styrer den slags anlæg.

Endeligt så er der almene regler og love der angiver hvor bred en trace skal være for at man har gående, cyklende og ridende i samme spor - det er mindst 3,75 m og alle her ved hvor bred en sportrace på en enkeltsporet jernbane er.

Håber at andre på de nu truede strækninger vil have bedre held med at komme igennem men desværre er der ikke megen forståelse for veterantogdrift i vort land.

Vi havde tilbud fra tyske veteranklubber om at låne materiel hvis vi manglede de har ofte både 5 og 10 damplokomotiver stående der er driftklare og vel at mærke i de mindre klubber.

Skulle nogle der kæmper eller planlægger at gøre det ønske viden om hvad man kommer op imod er vi gerne behjælpelige.

med venlig hilsen

Henrik J Eriksen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak